Czwartek , 25 Kwiecień 2024

Izera – polskie auto elektryczne będzie produkowane seryjnie. Wiadomo gdzie i kiedy stanie fabryka

   16.12.2020
Projekt polskiego auta elektrycznego, który po raz pierwszy pokazano publicznie kilka miesięcy temu, od samego początku wzbudza ogromne emocje. Jedni nie dowierzają, że można w tak krótkim czasie wykonać projekt funkcjonalnego auta, inni byli sceptyczni co do tego, czy projekt uda się w ogóle – bez odpowiedniego zaplecza - sfinalizować. Tymczasem autorzy projektu zapowiadają produkcję seryjną.
Izera może być pierwszym polskim, w pełni funkcjonalnym autem elektrycznym

Fabryka Izery ma powstać na pograniczu Górnego ÅšlÄ…ska i MaÅ‚opolski, konkretnie w Jaworznie. Takiego wyboru dokonaÅ‚a spóÅ‚ka ElectroMobility Poland, która stoi za caÅ‚ym przedsiÄ™wziÄ™ciem. Inwestycja w budowÄ™ hal produkcyjnych ma kosztować okoÅ‚o 2 mld zÅ‚otych (caÅ‚y projekt auta elektrycznego 5 mld) i zakoÅ„czyć siÄ™ w 2024, kiedy to pierwsze samochody elektryczne polskiej produkcji zjadÄ… z taÅ›m montażowych.

Przygotowania do budowy fabryki Izery sÄ… zaawansowane

Przygotowania do budowy fabryki sÄ… już administracyjnie zaawansowane. Minister klimatu i Å›rodowiska MichaÅ‚ Kurtyka wraz z przedstawicielami spóÅ‚ki ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), urzÄ™du marszaÅ‚kowskiego województwa Å›lÄ…skiego, samorzÄ…du Jaworzna i Lasów PaÅ„stwowych podpisali bowiem intencyjny dokument, "memorandum o wspóÅ‚pracy przy przygotowaniu terenu pod budowÄ™ pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych", który pokazuje wolÄ™ wielostronnej wspóÅ‚pracy. Samo miasto Jaworzno wygraÅ‚o rywalizacjÄ™ o lokalizacjÄ™ fabryki z RudÄ… ÅšlÄ…skÄ… tym, że ma gotowÄ… i uzbrojonÄ… dziaÅ‚kÄ™ pod budowÄ™. Widać wyraźnie, że w inwestycjÄ™ tÄ™ chcÄ… siÄ™ zaangażować zarówno samorzÄ…dy jak i wÅ‚adze centralne.

Docelowo 80% komponentów Izery wyprodukujÄ… polskie fabryki

Sam prezes ElectroMobility Poland powiedziaÅ‚, że od 30 do 80 proc. komponentów bÄ™dzie pochodziÅ‚o od regionalnych dostawców. Krajowej produkcji majÄ… być miÄ™dzy innymi: zderzaki, bÅ‚otniki, spojlery, klamki i inne elementy drzwi, sÅ‚upków, progów, Å›wiateÅ‚, wyposażenie wnÄ™trza oraz klimatyzacja.

"JeÅ›li chodzi o ukÅ‚ad jezdny, na poczÄ…tku na pewno bÄ™dziemy chcieli kupować ze ÅšlÄ…ska ukÅ‚ady hamulcowe i zawieszenia. Natomiast trzymamy też kciuki za KSSE w dążeniach, by lokalizować kolejne inwestycje, np. bateryjne, bo to spowoduje, że z 30 proc. PoczÄ…tkowych (podzespoÅ‚ów), lÄ…dujemy na 80 proc." – powiedziaÅ‚ prezes ElectroMobility podczas konferencji prasowej.

W fabryce Izery pracÄ™ znajdzie na poczÄ…tek ok. 3 tysiÄ…ce osób, kilka razy wiÄ™cej znajdzie zatrudnienie u firm kooperujÄ…cych.

ŹródÅ‚o: ElectroMobility Poland/opracowanie wÅ‚asne

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane