Już w 2016 roku, Europejska Rada BezpieczeÅ„stwa Transportu zarekomendowaÅ‚a, aby system ISA byÅ‚ stosowany powszechnie i obowiÄ…zkowo we wszystkich pojazdach sprzedawanych na terenie Unii. W teorii wszystko w trosce o bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego i ludzi. Nie jest przecież żadnÄ… tajemnicÄ…, iż jednÄ… z gÅ‚ównych przyczyn wypadków drogowych o tragicznych skutkach jest nadmierna prÄ™dkość. Chociaż nowe przepisy zostaÅ‚y dość szybko zatwierdzone, ich wdrożenie wymagaÅ‚o czasu i okresu przejÅ›ciowego, aż do 2024. Obecnie, od 7 lipca, system Asystenta PrÄ™dkoÅ›ci staje siÄ™ już obowiÄ…zkowy w każdym nowym pojeździe sprzedawanym na terenie Unii Europejskiej.
Z technicznego punktu widzenia system Intelligent Speed Assist, który monitoruje i kontroluje prÄ™dkość pojazdu, nie jest niczym nowym, jest bowiem technologiÄ… znanÄ… od wielu lat. Już od ponad dekady, ISA jest implementowany w wybranych modelach pojazdów, w tym w najnowszych wersjach marek takich jak Citroen, Ford, Honda, Jaguar, Peugeot, Renault i Volvo.
Na czym polega działanie Intelligent Speed Assist?
W zaÅ‚ożeniu to system wspomagajÄ…cy kierowcÄ™, który ma na celu zwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa drogowego poprzez pomoc w utrzymaniu odpowiedniej prÄ™dkoÅ›ci pojazdu.
System ten wykorzystuje zaawansowane technologie, takie jak GPS i kamery do rozpoznawania znaków drogowych, aby w czasie rzeczywistym okreÅ›lić obowiÄ…zujÄ…ce ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci na drodze. ISA może dziaÅ‚ać w trybie pasywnym, jedynie informujÄ…c kierowcÄ™ o przekroczeniu prÄ™dkoÅ›ci za pomocÄ… sygnaÅ‚ów dźwiÄ™kowych, wibracji pedaÅ‚u gazu lub kierownicy, lub w trybie aktywnym, automatycznie dostosowujÄ…c prÄ™dkość pojazdu do obowiÄ…zujÄ…cych ograniczeÅ„.
Wersja pasywna (a ta jest wymagana przepisami UE) pozwala kierowcy na samodzielne zdecydowanie, czy chce dostosować prędkość, podczas gdy wersja aktywna może wymagać od kierowcy większego wysiłku do przyspieszenia lub może nawet samodzielnie zmniejszyć prędkość pojazdu.
System ISA jest przykÅ‚adem zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy, który staje siÄ™ coraz bardziej powszechny w nowoczesnych pojazdach. Jego obecność ma siÄ™ przyczynić siÄ™ do zmniejszenia liczby wypadków drogowych spowodowanych nadmiernÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…, ale też do ochrony Å›rodowiska, w tym także do redukcji emisji spalin i haÅ‚asu w miastach.
Skoro wszystko jest dobrze, to skÄ…d kontrowersje?
System Intelligent Speed Assist, który bÄ™dzie wprowadzony w nowych samochodach na mocy regulacji Unii Europejskiej, wywoÅ‚uje kontrowersje z kilku powodów. Po pierwsze, choć gÅ‚ównym celem ISA jest zwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa na drogach poprzez pomoc kierowcom w przestrzeganiu ograniczeÅ„ prÄ™dkoÅ›ci, niektórzy eksperci i kierowcy obawiajÄ… siÄ™, że system może ograniczać ich kontrolÄ™ nad pojazdem, a także rozpraszać i zmniejszać koncentracjÄ™.
ISA dziaÅ‚a poprzez monitorowanie prÄ™dkoÅ›ci pojazdu i porównywanie jej z obowiÄ…zujÄ…cymi ograniczeniami prÄ™dkoÅ›ci na danym odcinku drogi, co może prowadzić do sytuacji, w której samochód bÄ™dzie nas różnymi sygnaÅ‚ami ostrzegaÅ‚ przed przyspieszaniem, nawet jeÅ›li kierowca uzna to za niepotrzebne lub niebezpieczne.
Po drugie, istnieje obawa, że system może nie być w peÅ‚ni skuteczny w różnych warunkach drogowych, na przykÅ‚ad w przypadku niedokÅ‚adnych lub nieaktualnych danych mapowych, co może prowadzić do bÅ‚Ä™dnych reakcji systemu.
Ponadto, krytycy ISA podnoszą kwestię potencjalnego naruszenia prywatności, ponieważ system wymaga ciągłego monitorowania i przetwarzania danych o lokalizacji i zachowaniu pojazdu.
Inni krytycy obowiÄ…zkowego montowania systemu asysty prÄ™dkoÅ›ci zauważajÄ…, że choć teraz bÄ™dzie on obowiÄ…zkowy w wersji pasywnej, nic nie stoi na przeszkodzie, by Unia Europejska za kilka lat zaostrzyÅ‚a przepisy i zmusiÅ‚a producentów samochodów do montowania w nich wiÄ™kszych ograniczeÅ„, które de facto odbiorÄ… kierowcy/ wÅ‚aÅ›cicielowi pojazdu peÅ‚nÄ… kontrolÄ™ nad nim.
Wreszcie, istnieje obawa, że obowiÄ…zkowe wprowadzenie ISA może zwiÄ™kszyć koszty produkcji samochodów, co ostatecznie przeÅ‚oży siÄ™ na wyższe ceny dla konsumentów.
Mimo tych kontrowersji, zwolennicy ISA wskazujÄ… na potencjalne korzyÅ›ci, takie jak znaczÄ…ce zmniejszenie liczby wypadków i ofiar Å›miertelnych na drogach. W konsekwencji debata na temat ISA odzwierciedla szerszy dyskurs na temat równowagi miÄ™dzy bezpieczeÅ„stwem a autonomiÄ… kierowców oraz wpÅ‚ywem technologii na codzienne życie i wolność osobistÄ….
Intelligent Speed Assist - ma utrudnić przekraczanie dozowlonych prędkości
Podsumowanie
Wprowadzenie systemu Intelligent Speed Assist w nowych samochodach to krok, który ma na celu zwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa na drogach. System ten, dziaÅ‚ajÄ…c jako inteligentny asystent prÄ™dkoÅ›ci, pomaga w utrzymaniu odpowiedniej prÄ™dkoÅ›ci pojazdu, dostosowanej do obowiÄ…zujÄ…cych ograniczeÅ„. Jest to szczególnie korzystne w obszarach miejskich, gdzie przekroczenie prÄ™dkoÅ›ci może prowadzić do poważnych wypadków. DziÄ™ki ISA, ryzyko takich zdarzeÅ„ jest znaczÄ…co zmniejszone, co przekÅ‚ada siÄ™ na ogólne zwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa zarówno dla kierowców, jak i pieszych.
Z drugiej strony, pojawiajÄ… siÄ™ kontrowersje dotyczÄ…ce stopnia kontroli, jaki kierowcy majÄ… nad swoimi pojazdami. System ISA, bÄ™dÄ…c formÄ… automatyzacji, może być postrzegany jako ograniczenie swobody kierowania pojazdem. W przyszÅ‚oÅ›ci, rozwój takich technologii może prowadzić do dalszego zmniejszenia manualnej kontroli nad pojazdem, co budzi obawy o autonomiÄ™ kierowców. Istnieje obawa, że z czasem kierowcy mogÄ… stać siÄ™ bardziej zależni od technologii, co w ekstremalnych przypadkach może nawet ograniczać ich zdolność do interwencji w nieprzewidzianych sytuacjach drogowych.
PodsumowujÄ…c, system asysty prÄ™dkoÅ›ci stanowi ważny element w strategii poprawy bezpieczeÅ„stwa na drogach, jednak jego wprowadzenie rodzi dyskusje na temat równowagi miÄ™dzy bezpieczeÅ„stwem a niezależnoÅ›ciÄ… kierowców. Jak w przypadku każdej innowacji, kluczowe bÄ™dzie znalezienie zÅ‚otego Å›rodka, który pozwoli na wykorzystanie zalet technologii przy jednoczesnym zachowaniu kluczowych aspektów kontroli czÅ‚owieka nad maszynÄ….
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE