Auto-samolot z silnikiem BMW
Obecnie testowany AirCar Prototype 1 wyposażony zostaÅ‚ w 160-konny silnik BMW, ale ma też Å›migÅ‚o i spadochron balistyczny, zapewniajÄ…cy odpowiednio szybkie wyhamowanie po wylÄ…dowaniu. Obecny lot na SÅ‚owacji nie jest pierwszy - pod nadzorem UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego AirCar wykonaÅ‚ już bowiem ponad 40 godzin lotów testowych, w tym manewry skrÄ™cania pod kÄ…tem 45 stopni oraz testy stabilnoÅ›ci i manewrowoÅ›ci. Prototyp auto-samolotu w czasie ostatniego testu leciaÅ‚ już na wysokoÅ›ci 8200 stóp i osiÄ…gnÄ…Å‚ maksymalnÄ… prÄ™dkość przelotowÄ… ponad 190 km/h.
AirCar:1000 km zasięgu i 300 km/h
Kolejny prototyp, AirCar Prototype 2, który bÄ™dzie już modelem przedprodukcyjnym, zostanie wyposażony w jeszcze mocniejszy silnik o mocy 300 KM i docelowo otrzyma certyfikat samolotu EASA CS-23 z zezwoleniem drogowym M1. Oczekuje siÄ™, że dziÄ™ki Å›migle o zmiennym skoku Prototype 2 bÄ™dzie miaÅ‚ znacznie lepsze parametry trakcyjne: prÄ™dkość przelotowÄ… 300 km/h i zasiÄ™g 1000 km.
„Ten lot rozpoczyna nowÄ… erÄ™ podwójnych pojazdów transportowych. Otwiera nowÄ… kategoriÄ™ transportu i przywraca jednostce wolność, którÄ… pierwotnie przypisywano samochodom”. powiedziaÅ‚ profesor Stefan Klein – zaÅ‚ożyciel i fundator pomysÅ‚u latajÄ…cego auta, po wyjÅ›ciu z kokpitu AirCar w BratysÅ‚awie. „AirCar nie jest już tylko dowodem koncepcji; lecÄ…c na wysokoÅ›ci 8200 stóp z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 100 wÄ™zÅ‚ów, zmieniÅ‚ science fiction w rzeczywistość”, dodaÅ‚ Anton ZajÄ…c, wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel Klein Vision, firmy, która odpowiada za ten projekt.
Czy jesteÅ›my już na progu indywidualnego lotnictwa? Wkrótce siÄ™ przekonamy.
ŹródÅ‚o: BBC, Klein Vision
KOMENTARZE (2) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE