Mercedes-Benz jako pierwszy na świecie producent samochodów osobowych uzyskał zgodę organów regulacyjnych na tak zwany system autonomicznej jazdy „poziomu 3”. Komercyjnie będzie się to nazywać Drive Pilot i zadebiutuje w przyszłym roku w nowych sedanach Klasy S i EQS (elektrycznych odpowiednikach najbardziej topowej klasy), umożliwiając samochodom samodzielną jazdę z prędkością do 60 km/h w dużym natężeniu ruchu oraz na wyznaczonych odcinkach autostrad.
Pierwszy prawdziwie autonomiczny samochód
Mercedes-Benz oferował w przeszłości różne stopnie systemów wspomagania kierowcy, łączących adaptacyjny tempomat (który reguluje prędkość samochodu) i asystenta utrzymania pasa ruchu (który śledzi znaczniki pasa i wykorzystuje układ kierowniczy samochodu do wyśrodkowania go między nimi), ale były to tylko systemy „poziomu 2”, zgodnie z definicją SAE International. Oznacza to, że chociaż samochód może sam przyspieszać, hamować i kierować, do utrzymania świadomości sytuacyjnej nadal potrzebny jest człowiek.
Nowy system to prawdziwie zautomatyzowana jazda w przeciwieństwie do dotychczasowego wspomagania kierowcy. Wykorzystuje kombinację radaru, kamer, lidaru, mikrofonów (do wykrywania pojazdów uprzywilejowanych) i czujnika wilgoci, a także bardzo dokładnego GNSS samochodu, który lokalizuje samochód na mapie HD.
Komputer w pełni przejmie kontrolę nad autem
Po włączeniu, Drive Pilot przejmuje zarządzanie „świadomością sytuacyjną”. W rezultacie system może poradzić sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami na drodze i w razie potrzeby podjąć działania omijające. Kierowcy w tym czasie mogą skierować swoje umysły – i oczy – na coś zupełnie innego.
Póki co, Drive Pilot będzie działał tylko na wstępnie zmapowanych, wyznaczonych geograficznie, zamkniętych drogach i będzie działał tylko z prędkością do 60 km/h na godzinę.
Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego ogłosił, że system jest bezpieczny i przyznał firmie Mercedes-Benz zgodę na wdrożenie Drive Pilot w pierwszej połowie 2022 roku. Zgoda Niemiec otwiera drogę do uzyskania podobnych zezwoleń również w pozostałych krajach Unii Europejskiej, a w dalszej kolejności w reszcie świata.
Źródło: Arstechnica
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE