Zmiany w etykietowaniu nowych opon samochodowych to efekt decyzji UE. Europejski regulator chciał uprościć oznaczenia i wyeliminować z rynku produkty o najgorszych parametrach jezdnych. W tym celu m.in. odświeżono wzory znanych ze sklepów etykiet.
Efektem zmian jest przede wszystkim zmniejszenie ilości klas opon z siedmiu do pięciu. Dotychczas w sklepach można było znaleźć opony w klasach od A do G, teraz produkty klas F i G znikną – okazały się bowiem zbyt słabo przyczepne do mokrej nawierzchni, posiadały także kiepskie parametry oporów toczenia, co przekładało się na większe zużycie paliwa.
Nowe etykiety opon wraz z oznaczeniami
Wizualnie nowe etykiety mają być bardziej podobne do tych z produktów gospodarstwa domowego. Ma to ułatwić porównywanie między sobą poszczególnych cech opon i wybór tych najbardziej dla nas optymalnych. Europejski regulator chce by konsumenci mieli przede wszystkim możliwość wyboru takich opon, które stawiają mniejszy opór toczenia, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa w samochodzie, a tym samym zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Mieści się to w polityce zwiększonej dbałości o środowisko naturalne, obecnej we wszystkich działaniach Unii Europejskiej od kilku lat.
Dotychczasowe etykiety opon
Oznaczenia nowych etykiet
Obowiązujące od początku maja nowe etykiety zawierają trzy klasyfikacje, które określają klasę efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. To się nie zmieniło od poprzedniej wersji, jednakże zmieniono same ikony, dzięki czemu, jak wspomniałem wcześniej nowe etykiety nawiązują stylem do tych znanych z produktów AGD. Pozwoli to konsumentom łatwiej je rozpoznawać.
Wśród nowych oznaczeń znalazły się uzupełniające piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na drodze pokrytej śniegiem i/lub (w autach osobowych) także na lodzie. Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych.
Szczegóły oznaczeń:
- Efektywność paliwowa - odświeżona etykieta porządkuje opony według klas od A do E. Klasa A oznacza najniższe opory toczenia, a co za tym idzie najniższe zużycie paliwa.
- Przyczepność na mokrej nawierzchni - wprowadzone od maja 2021 etykiety określają przyczepność na mokrej nawierzchni w pięciu klasach, od A (najkrótsza droga hamowania) do E (najdłuższa droga hamowania).
- Poziom hałasu - hałas oznaczono tu jest trzema klasami: A, B, C - przy czym klasa A oznacza oponę najcichszą, B o większym hałasie, natomiast opona o głośności C jest najgłośniejsza. Głośność zmierzono przy prędkości 80 km/h i wyłączonym silniku.
- Przyczepność opon na śniegu i/lub na lodzie. Opony oznaczone pierwszym znaczkiem to tzw. opony zimowe, natomiast drugi znaczek oznacza opony zapewniające przyczepność na lodzie (spotykane w Norwegii, Szwecji i Finlandii).
Kody QR
Zupełną nowością jest umieszczenie na etykietach kodów QR. Dzięki takiemu rozwiązaniu nabywca może błyskawicznie pobrać kartę informacyjną produktu.
Komplet zmian, który dotyczy etykiet opon samochodowych ma kilka celów. Najważniejszy to zwiększenie bezpieczeństwa poprzez eliminację produktów o najsłabszych parametrach. Kolejny to dbałość o środowisko naturalne. Użytkownik będzie lepiej się orientować, które opony będą zapewniać bardziej efektywne zużycie paliwa, tym samym zyska wpływ nie tylko na stan swojego portfela ale też potencjalnie niższą emisyjność auta.
Tomasz Sławński
KOMENTARZE (4) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE