Internet i TV peÅ‚ne sÄ… doniesieÅ„ o kolizjach z udziaÅ‚em samochodów z kolumn uprzywilejowanych a nawet pojazdów sÅ‚użb ratowniczych – pogotowia ratunkowego i straży pożarnej. Choć wszystkie te samochody wyposażone sÄ… w specjalnÄ… sygnalizacjÄ™ Å›wietlnÄ… i dźwiÄ™kowÄ…, nie zawsze udaje siÄ™ zachować peÅ‚ne bezpieczeÅ„stwo na drodze i bywa, że dochodzi do kolizji, niestety zdarzaÅ‚y siÄ™ też ofiary Å›miertelne. Tymczasem, zwÅ‚aszcza w przypadku karetek, w czasie przejazdu liczy siÄ™ każda sekunda – ich kierowcy muszÄ… nie tylko szybko dowieźć chorych do szpitala, ale też przez caÅ‚y czas bardzo uważnie pilnować, by nie wpaść na jakichÅ› maruderów blokujÄ…cych przejazd. Wkrótce sytuacja kierowców na drogach może ulec znaczÄ…cej zmianie, gdyż Sejm chce wprowadzić tzw. trzeci sygnaÅ‚, który prowadzÄ…cy i pasażerowie usÅ‚yszÄ… bezpoÅ›rednio w kabinach wÅ‚asnych aut. Z gÅ‚oÅ›ników systemu audio.
Komunikat o zbliżającym się radiowozie czy karetce kierowcy usłyszą przez samochodowe radio
CaÅ‚y system ma polegać na tym, że w samochodach uprzywilejowanych – w tym momencie mowa o pojazdach pogotowia ratunkowego, radiowozach policji oraz autach straży pożarnej (być może także kolumn z VIP-ami), miaÅ‚by zostać zainstalowane specjalne nadajniki emitujÄ…ce sygnaÅ‚ radiowy. ByÅ‚by on odbierany przez wszystkie auta wyposażone w radioodbiorniki a znajdujÄ…ce siÄ™ w promieniu do 200-300 metrów od przejeżdżajÄ…cego pojazdu sÅ‚użb lub SOP-u. WstÄ™pne zaÅ‚ożenia sÄ… takie, iż byÅ‚by to prosty, sÅ‚owny przekaz w stylu „Uwaga! Pojazd na sygnale. ProszÄ™ uÅ‚atwić przejazd".
Technicznie odbywaÅ‚oby siÄ™ to za pomocÄ… systemu RDS TA (Traffic Announcement), który jest dostÄ™pny w znacznej części wspóÅ‚czesnych samochodów i wykorzystywany już teraz do nadawania komunikatów drogowych w wielu krajach (w tym w Polsce). Podobny system „ostrzegawczy” dla aut uprzywilejowanych byÅ‚ testowany w Szwecji już w 2017 roku (w karetkach), od lat zbliżone metody informowania kierowców funkcjonujÄ… też na przykÅ‚ad w krajach Zatoki Perskiej. Polska nie byÅ‚aby zatem pierwszym krajem z takim rozwiÄ…zaniem.
PodstawowÄ… zaletÄ… takiego systemu ostrzegawczego byÅ‚aby możliwość skutecznego nadania komunikatu nawet w sytuacji gdy radio jest wyÅ‚Ä…czone. Kierowcy usÅ‚yszÄ… komunikat także wtedy, gdy bÄ™dÄ… sÅ‚uchać dowolnej rozgÅ‚oÅ›ni radiowej (audycja zostanie przerwana), w trakcie odsÅ‚uchiwania nagraÅ„ z pÅ‚yt lub klucza USB a nawet w momencie, gdy do pulpitu podpiÄ™ty bÄ™dzie smartfon. System RDS TA ma też jednak i wady – w części modeli można go wyÅ‚Ä…czyć, jeÅ›li tak siÄ™ stanie, kierowca niestety nie usÅ‚yszy żadnego komunikatu.
Przepisy wprowadzające nowy sygnał czekają na decyzję Sejmu
W tym momencie projekt ustawy wprowadzajÄ…cej nowe ostrzeżenia dla kierowców jest już gotowy i czeka na pierwsze czytanie w Sejmie. CaÅ‚y proces legislacyjny mógÅ‚by siÄ™ zakoÅ„czyć w ciÄ…gu kilku miesiÄ™cy, co oznacza iż sÄ… spore szanse na wejÅ›cie tych regulacji w życie jeszcze w tym roku. Zdaniem wielu ekspertów podobne rozwiÄ…zanie może siÄ™ przyczynić do wzrostu bezpieczeÅ„stwa na drogach, a przy okazji wyraźnie skrócić czas dojazdu sÅ‚użb na miejsce wypadku lub pożaru. Z drugiej strony może też ograniczyć ilość stÅ‚uczek z udziaÅ‚em pojazdów uprzywilejowanych, co dziÅ› wydaje siÄ™ być realnym problemem. Póki co aut kolumn rzÄ…dowych w projekcie nie ujÄ™to, być może stanie siÄ™ tak jeszcze w czasie prac parlamentu nad projektem. Z drugiej strony sÄ… też gÅ‚osy, wedÅ‚ug których podobny system może też kierowców rozpraszać, pojawiÅ‚y siÄ™ też informacje, że komunikaty systemu mogÄ… być sÅ‚yszalne w radiach wyposażonych w RDS także wbudynkach przy ulicy. Czy faktycznie tak bÄ™dzie, okaże siÄ™ gdy już wszystko zacznie dziaÅ‚ać.
ŹródÅ‚o: Rzeczpospolita
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE