Środa , 04 Grudzień 2024

Przez kryzys na rynku półprzewodników do klientów trafią samochody z gorszym wyposażeniem

   26.10.2021
O problemach z dostawami elektroniki słyszymy od wielu miesięcy. Koronawirus, potem zamieszanie z logistyką i ograniczenia produkcyjne w Azji spowodowały powstanie rynkowych niedoborów – objawia się to wysokimi cenami z jednej strony, lub po prostu brakiem towarów wyposażonych w elektroniczne chipy z drugiej. Problem coraz mocniej dotyka też branżę motoryzacyjną – grupa Renault ogłosiła, że część modeli trafi na rynek np. bez centralnego zamka.
Kryzys na rynku elektroniki daje siÄ™ we znaki producentom aut

Producenci samochodów stajÄ… obecnie przed dużym dylematem. Z powodu Å›wiatowego braku póÅ‚przewodników mogÄ… opóźniać dostawy, w ogóle przesuwać premiery naszpikowanych elektronikÄ… aut na nastÄ™pne lata, lub zaoferować klientom samochody nieco zubożone pod kÄ…tem wyposażenia.

PierwszÄ… drogÄ™ wybraÅ‚o chociażby Volvo, które część fabryk zamknęło na pewien okres czasu, z kolei francuska grupa Renault Idzie zupeÅ‚nie innÄ… drogÄ…. Na rynku pojawiÄ… siÄ™ bowiem modele bez niektórych wczeÅ›niej bardzo powszechnie stosowanych funkcji. Renault już zresztÄ… od pewnego czasu stosuje pewne „triki”. Jak podaÅ‚ francuski magazyn motoryzacyjny L’argus, Renault Kangoo II generacji, modele Express, Trafic i Master przeznaczone na rynek francuski mogÄ… trafić do klientów z niedziaÅ‚ajÄ…cym systemem multimedialnym. BrakujÄ…ce elementy elektroniki bÄ™dÄ… musieli klientom zamontować dealerzy, natychmiast gdy te cyfrowe podzespoÅ‚y stanÄ… siÄ™ dostÄ™pne.

Elektronika jest dziś we wszystkich częściach auta

W tej chwili póÅ‚przewodniki i elementy elektroniczne sÄ… praktycznie we wszystkich ukÅ‚adach samochodów – od sprężarek klimatyzatora, przez czujniki ABS i ESP po jednostki sterujÄ…ce pracÄ… poduszek powietrznych, elektrycznych lusterek czy zamków do drzwi. Należąca do grupy Renault Dacia byÅ‚a nawet zmuszona przerywać produkcjÄ™ aut w swoich fabrykach – gdyż zwyczajnie nie można byÅ‚o na rynku kupić odpowiednich iloÅ›ci potrzebnych podzespoÅ‚ów.

Auta trafiÄ… do klientów, ale z niedziaÅ‚ajÄ…cymi ukÅ‚adami elektronicznymi

Koncerny szukajÄ… wyjÅ›cia z trudnej sytuacji i zaczynajÄ… stosować rozwiÄ…zania przypominajÄ…ce póÅ‚Å›rodki. Do nabywców trafi wiÄ™cej aut a dostawy nie bÄ™dÄ… aż tak bardzo opóźniane lub nawet wstrzymywane, ale cenÄ… za to bÄ™dzie niepeÅ‚na funkcjonalność dostarczanych modeli.

I tak w nowych Daciach Duster i Sandero może nie dziaÅ‚ać centralny zamek. Funkcja ta zostanie „domontowana” później w punktach obsÅ‚ugi. „CiÄ™cia” podzespoÅ‚ów sterujÄ…cych dotknÄ… też elektrycznie skÅ‚adanych lusterek w niektórych wersjach Clio, oraz pakietu Easy Drive na który skÅ‚ada  aktywny tempomat, wykrywanie martwego pola oraz asystent jazdy autostradÄ… i w korku. Renault Zoe, Clio i Captur mogÄ… być dodatkowo dostarczane bez aktywnego systemu hamowania awaryjnego (AEBS). Wszystkie te ukÅ‚ady zostanÄ… przez producentów aut uzupeÅ‚nione w momencie gdy rynkowe niedobory póÅ‚przewodników zakoÅ„czÄ… siÄ™.

ŹródÅ‚o: L’argus

 

KOMENTARZE (4) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane