Czwartek , 21 Listopad 2024

Nowy sposób naciągania ludzi przez cyberprzestępców. Udają bank

   10.12.2020
Internetowi przestępcy znaleźli nowy, bardzo groźny sposób na okradanie nieświadomych niczego ofiar. Dzwonią z numeru telefonu banku i wyłudzają od rozmówców kluczowe dane osobowe.
Hakerzy są w stanie podszyć się pod dowolny numer telefonu

Pomysłowość cyberprzestępców zawsze była duża, ale teraz przechodzą oni samych siebie. Nowy pomysł na oszustwo polega na podszywaniu się pod autentyczny numer telefonu prawdziwych instytucji finansowych. W efekcie pod pozorem konieczności dokonania natychmiastowych zmian w rachunku, wyłudzane są dane, których użycie może doprowadzić do utraty pieniędzy z prawdziwych kont.

Co robią oszuści?

Dzwonią do nieświadomej ofiary z numeru telefonu jej banku. Przedstawiają się jako pracownicy, którzy wykryli jakieś niepokojące działania na rachunku, mówią, ze np. „ktoś próbował wykonać nieautoryzowane operacje”, ale żeby je usunąć lub zablokować, muszą oczywiście zweryfikować, czy rozmawiają z tym kim trzeba. Proszą zatem o pesel, nazwisko panieńskie matki i wszelkie inne informacje, które w rozmowie z prawdziwym bankiem pozwoliłyby uzyskać dostęp do bankowości.

Zdarza się też, że złodzieje proszą o zainstalowanie na smartfonie „nowej” aplikacji bankowej lub oferują bezpłatne wykonanie skanu antywirusowego, który także wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania. Oczywiście programy te są hakerskimi podróbkami, zbudowanymi tylko po to, by wyłudzić dane i nas okraść, więc ich instalacja jest jak wydanie na siebie wyroku.

Jak przestępcy podszywają się pod banki?

Niestety numery telefonów można podrabiać. Nazywa się to spoofowaniem, to samo zresztą dotyczy to wiadomości SMS, które mogą przychodzić bez numeru, a z nazwą banku lub dowolnej instytucji. Resztę danych potrzebnych do kontaktu cyberprzestępcy zdobywają w kolejnych wyciekach o których co jakiś czas głośno jest w mediach. Jeśli zatem jesteśmy lub byliśmy klientami instytucji, która borykała się z wyciekiem danych w ostatnim czasie, jesteśmy w grupie szczególnego ryzyka i tym bardziej powinniśmy uważać.

Co w takim przypadku robić?

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do intencji połączenia przychodzącego z numeru banku, najlepiej je po prostu przerwać i oddzwonić samodzielnie. Część banków umożliwia też ustawienie „sekretnego hasła” do kontaktów telefonicznych – możemy wówczas poprosić dzwoniącą osobę o jego podanie. Jeśli nie będzie w stanie na 100% mamy do czynienia z oszustwem.  

Źródło: Niebezpiecznik.pl

KOMENTARZE (38) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane