Wtorek , 30 Kwiecień 2024

Manta FAT Flinston 20" - test pojazdu elektrycznego

   18.04.2023
Wchodzimy w erę pojazdów elektrycznych. Furorę robią już nie tylko tego typu auta, ale też i rowery oraz hulajnogi. To zrozumiałe – nie trzeba specjalnych uprawnień by wygodnie, ekologicznie, w bliskim kontakcie z naturą i co kluczowe – bez wysiłku – przemieszczać się sprawnie z miejsca na miejsce. Wychodząc naprzeciw nowym trendom przetestowaliśmy interesujący skuter FAT Flinston 20”. Oto nasze wrażenia
Manta FAT Flinston - uniwersalny elektryk do rozrywki i dojazdu do pracy

Korki stały się w ostatnich latach jednym z głównych problemów polskich miast. Nasze aglomeracje co roku zajmują wysokie miejsca w europejskich rankingach tłoku na drogach. To oznacza tylko jedno – jeśli zechcemy, by zatory zniknęły, czeka nas wprowadzanie kolejnych ograniczeń ruchu – w pierwszej fali w centrach. Wymusi to porzucenie aut, na rzecz innych rozwiązań.

Zamiennikiem auta ma być komunikacja publiczna, co dla wielu przyzwyczajonych do wygody i prywatności osób nie będzie łatwe do zaakceptowania, ale na szczęście są jeszcze inne alternatywy. My przetestowaliśmy ciekawy elektryczny pojazd produkcji Manty: FAT Flinston 20”, który łączy w sobie cechy tradycyjnego roweru i skutera elektrycznego – ale nie jest rowerem elektrycznym: posiada ramę wyglądem zbliżoną do bicykla, jest wyposażony w kierownicę, klasyczne siodełko, nie ma jednak pedałów. Nie jest to więc pojazd jedynie wspomagany silnikiem elektrycznym, jak zgodne z nowymi normami rowery elektryczne, ale urządzenie, którego napędem jest wyłącznie silnik elektryczny – nie trzeba w nim w ogóle pedałować.

Manta FAT Flinston 20” - polaczenie skutera i roweru elektrycznego
Manta FAT Flinston 20” - polaczenie skutera i roweru elektrycznego

Manta FAT Flinston 20” – technikalia i parametry

  • moc silnika elektrycznego – 350W
  • oryginalne ogniwa produkcji LG, 36V, 14 Ah
  • zasilanie – DC42V/2A
  • zasięg – do 50 km (zależne od warunków na drodze, stylu jazdy użytkownika i i jego masy)
  • prędkość maksymalna – 20 km/h
  • średnica kół – 20”
  • wysokość kierownicy – 138 cm
  • maksymalny kąt nachylenia – 15 stopni
  • hamulce tarczowe, wentylowane (z przodu i z tyłu)
  • amortyzowany przedni widelec oraz siodełko
  • klasa wodoszczelności IPX4 (czyli odporność na rozpryskującą się wodę)
  • waga – 21,5 kg
  • wymiary: 165 x 138 x 53 cm
  • pojazd nie jest homologowany

Cechami charakterystycznymi pojazdu Manta są nowoczesna konstrukcja i sportowy design, trzeba jednak zaznaczyć, że jest to pojazd, z którego wygodnie skorzystają  wszyscy – sprawdzi się zarówno gdy będzie go używać osoba dorosła, np. dobrze zbudowany mężczyzna (FAT Flinston wytrzyma bowiem obciążenie do 120 kg), jak i drobna kobieta. Siodełko jest regulowane w zakresie wysokości od 80 do 108 cm. Oś przednia z amortyzatorami, do tego sprężyna pod siodełkiem i grube, pompowane koła sprawiają, że użytkownik ma zapewnioną wygodną jazdę na każdej nawierzchni – od asfaltu, po pełne wystających korzeni leśne trakty.

W zestawie wraz z pojazdem użytkownik otrzymuje:

  • zasilacz 42V/2A do ładowania akumulatora,
  • klucze i śrubokręt do montażu,
  • stopkę,
  • kosz do transportu podręcznego bagażu lub zakupów,
  • instrukcję obsługi (także po polsku) i kartę gwarancyjną,
  • lusterka na kierownicę;
  • uchwyt na telefon komórkowy mocowany do kierownicy;

Manta FAT Flinston 20”
Manta FAT Flinston 20” 

Manta FAT Flinston 20” – charakterystyka

Pojazd Manta ma imponujący nominalny zasięg wynoszący 50 km na jednym ładowaniu. To efekt zastosowania w FAT Flinston 20” bardzo pojemnej baterii 14 Ah, której wyróżnikiem  jest to, że zbudowano ją w oparciu o podzespoły (zaawansowane ogniwa) produkcji LG, co powinno przełożyć się na długie lata działania bez awarii i spadku wydajności. Według producenta ogniwa te są praktycznie bezawaryjne, o czym ma świadczyć brak reklamacji i zwrotów ze strony klientów. Zastosowane akumulatory charakteryzuje bardzo długi cykl życia, do tego bateria jest produktem ECO, spełniającym odpowiednie normy recyklingowe.

Oczywiście ów maksymalny zasięg jest zależny od wielu czynników, chociażby typu jazdy, dynamiki. Te 50 km z łatwością osiągniemy przy płynnej jeździe po płaskim terenie. Jeśli wolimy jazdę bardziej dynamiczną, pod górę lub przy mrozie, zasięg odpowiednio się zmniejszy. Przy czym trzeba pamiętać, że ta cecha dotyczy wszelkich pojazdów elektrycznych – wynika ze specyfiki akumulatorów chemicznych.

Manta FAT Flinston 20” - bateria 14 Ah zbudowana w oparciu o ogniwa LG
Manta FAT Flinston 20” - bateria 14 Ah zbudowana z użyciem ogniw LG

Warto podkreślić, iż Manta FAT Flinston 20” została pomyślana jako pojazd na różne okazje. Sprawdzi się dla każdego, nie wymaga wysiłku i pracy mięśni, można go używać jako podwózka do pracy (nie przepocimy świeżego ubrania), ale też jako transport na zakupy. W zestawie z pojazdem znajduje się łatwo odpinany koszyk przedni, który w razie potrzeby można po prostu szybko zdjąć i zabrać ze sobą do sklepu, trzymając za wbudowany uchwyt.

FAT Flinston 20” to także pomysłowe rozwiązania technologiczne. Topowa jest w nim tylko bateria, warto zwrócić uwagę na, chociażby wentylowane hamulce tarczowe, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Hamulce tego typu wyróżniają się pozytywnie pośród innych rozwiązań, gdyż są bardzo responsywne i skuteczne. W takim pojeździe nie ma ryzyka, że nie zdążymy wyhamować w niespodziewanej sytuacji na drodze (np. gdy ktoś wyjdzie na drogę wprost przed nami).

Manta FAT Flinston 20”
Manta FAT Flinston 20”
Manta FAT Flinston 20”  - tylna i przednia oś pojazdu wraz z hamulcami tarczowymi

Skuter Manty to pojazd, który zapewnia ponadprzeciętną wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Prędkość maksymalna wynosi tu 20 km/h, co wynika z nowych przepisów obowiązujących w Polsce dla tego typu elektrycznych urządzeń. Co ważne, do prowadzenia, nie są potrzebne żadne dodatkowe dokumenty, a lekka konstrukcja, grube koła i amortyzatory w przedniej osi oraz w sztycy sprawiają, że jest to po prostu komfortowe. Dzięki dołączonym akcesoriom widzimy, co się dzieje na drodze – zapewniają to dwa lusterka boczne przy kierownicy (dołączone w zestawie), pojazd posiada też mocne przednie i tylne oświetlenie.

Kupując rower lub skuter elektryczny, zwykle obawiamy się o jego późniejsze bezpieczeństwo i odporność na kradzieże. To nie jest tani sprzęt, a więc stanowi łakomy kąsek dla potencjalnego złodzieja. Na szczęście Manta o tym pomyślała: mamy kilka zabezpieczeń, chociażby pojazd ten jest wyposażony w stacyjkę z kluczykiem (nabywca otrzymuje dwa klucze w zestawie). Co ważne, każdy klucz – podobnie jak w samochodach – ma inny wzór, dzięki czemu nikt poza nami w łatwy sposób nie uruchomi FAT Flinstona. Użytkownik ma możliwość łatwego zastosowania dodatkowego zabezpieczenia antykradzieżowego (linki, łańcucha), pozwala na to dopasowana konstrukcja ramy. W FAT Flinston 20” każda rama ma swój osobny, dedykowany numer, dzięki czemu można pojazd zarejestrować (podobnie jak zwykły rower), co w razie kradzieży pozwoli na jego łatwiejsze zidentyfikowanie i odzyskanie.

FAT Flinston 20” – jak jeździ?

Skuter Manty to po prostu bardzo fajne, dopracowane konstrukcyjnie i technologicznie urządzenie. Zapewni swojemu posiadaczowi wiele rozrywki i będzie niezawodne w codziennym użytkowaniu, niezależnie od przeznaczenia. Jak wspomniałem, ma spory zasięg, pozwoli to na wycieczki i dojazdy do pracy bez konieczności codziennego ładowania. Pojazd prowadzi się płynnie i komfortowo (pozycja zajmowana podczas jazdy jest bardzo wygodna), jego moc pozwala na łatwe pokonywanie wzniesień, a manewrowość pozwoli ominąć napotkane przeszkody. Osobiście przypadł mi do gustu zadziorny design Flinstona – układ ramy przypomina nieco te stosowane w sportowych rowerach typu BMX lub dirt, do tego szerokie, świetnie trzymające się drogi koła, czy widoczne z daleka jaskrawozielone kolory obręczy kół i ramy.

Nabywcom może się spodobać bogate podstawowe wyposażenie pojazdu – prócz lusterek czy świateł w standardzie mamy też zamontowane przednie i tylne błotniki, niestraszna nam będzie zatem jazda w mokrym terenie i po deszczu.

Manta FAT Flinston 20”
Manta FAT Flinston 20”  - z przypiętym koszykiem na zakupy

Manta FAT Flinston 20” – podsumowanie

Manta FAT Flinston 20” to przykuwający wzrok, ciekawy designersko pojazd elektryczny. Jest połączeniem roweru i hulajnogi, które oferuje swojemu użytkownikowi kilka atutów – wygodną pozycję siedzącą, jak na klasycznym rowerze, nowoczesny autonomiczny napęd elektryczny, którego nie trzeba wspomagać (jak w rowerach) siłą mięśni. To może być ciekawy wybór dla osób, które chcą korzystać z nowych technologii, wpisywać się we współczesne trendy. Skuter Manta jest wykonany solidnie, przy użyciu wysokiej klasy podzespołów, w tym zwłaszcza ogniw baterii od LG, jest też wszechstronny. Za ok. 3999 zł dostajemy pojazd bezpieczny, wygodny i po prostu ładny.

Dla kogo taki skuter elektryczny?

  • dla osób chcących zamienić jazdę samochodem na dwa kółka jednakże ze względów zdrowotnych (np. kardiologicznych lub ortopedycznych) niemogących jeździć na rowerze;
  • dla entuzjastów bezpiecznych pojazdów elektrycznych mogących korzystać ze ścieżek rowerowych;
  • dla przedsiębiorców — do jazdy po rozległym terenie lub dużym magazynie;
  • dla właścicieli hoteli i pensjonatów — do użytkowania przez gości

Pojazd podlega pod dofinansowanie dla firm z programu „MÓJ ELEKTRYK”.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oferuje wsparcie dla firm w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 proc. kosztów kwalifikowalnych) również dla elektrycznych pojazdów dwukołowych stosowanych do celów gospodarczych. Poza pojazdami osobowymi (kategoria M1) nie obowiązują limity cenowe. Wnioski o takie dofinansowanie można składać wyłącznie przez Internet, za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Manta FAT Flinston 20” zalety i wady

Zalety

  • stylowa, lekka konstrukcja o sportowym zacięciu,
  • akumulator zbudowany w oparciu o niemal bezawaryjne ogniwa LG,
  • duży zasięg do 50 km,
  • bezpieczne hamulce tarczowe,
  • oświetlenie, lusterka i błotniki w zestawie.

Wady

  • prędkość maksymalna ograniczona do 20 km/h (przepisy kodeksu drogowego).

Tomasz Sławiński

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane