Wieloletnie dochodzenie antymonopolowe Komisji Europejskiej w sprawie blokowania geograficznego gier komputerowych w Unii przez Valve (wÅ‚aÅ›ciciel najpopularniejszej na Å›wiecie platformy dystrybucji gier Steam), oraz piÄ™ciu innych wydawców gier, doprowadziÅ‚o do naÅ‚ożenia grzywien w Å‚Ä…cznej wysokoÅ›ci 7,8 miliona euro.
Praktyki blokowania geograficznego badane od wielu lat dotyczyÅ‚y okoÅ‚o 100 gier komputerowych różnych gatunków, w tym gier sportowych, symulacyjnych i gier akcji.
Prawie 7,8 miliona euro kar za stosowanie geoblokad w grach
Oprócz Valve - który zostaÅ‚ ukarany grzywnÄ… w wysokoÅ›ci nieco ponad 1,6 miliona euro - piÄ™ciu ukaranych wydawcami gier to: Bandai Namco (kara 340 000 euro), Capcom (396 000 euro), Focus Home (2,8 miliona euro), Koch Media (977 000 euro) i ZeniMax (1,6 mln euro).
Komisja Europejska ogÅ‚osiÅ‚a publicznie szczegóÅ‚owe dochodzenie w sprawie ochrony konkurencji dopiero w lutym 2017 r., natomiast formalne przedstawienie zarzutów zostaÅ‚o wydane w 2019, choć postÄ™powanie w sprawie toczyÅ‚o siÄ™ znacznie wczeÅ›niej - kiedy to oskarżono ukarana dziÅ› firmy o „zawieranie umów dwustronnych w celu uniemożliwienia konsumentom kupowania i używania gier wideo na PC nabyte w innym miejscu niż w kraju zamieszkania z naruszeniem przepisów UE”.
Komisja stwierdziÅ‚a obecnie, że te praktyki biznesowe podzieliÅ‚y niektóre rynki europejskie wedÅ‚ug granic krajowych - odmawiajÄ…c konsumentom regionalnym korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z jednolitego rynku cyfrowego UE w zakresie poszukiwania najlepszej oferty, co w Unii jest zakazane.
Margrethe Vestager, która kieruje politykÄ… konkurencji w KE, powiedziaÅ‚a: „Dzisiejsze sankcje przeciwko praktykom blokowania geograficznego Valve i piÄ™ciu wydawców gier komputerowych przypominajÄ…, że zgodnie z unijnym prawem konkurencji firmy nie mogÄ… umownie ograniczać sprzedaży transgranicznej. Takie praktyki pozbawiajÄ… europejskich konsumentów korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z jednolitego rynku cyfrowego UE oraz możliwoÅ›ci poszukiwania najbardziej odpowiedniej oferty w UE ”.
Zniesienie blokad może spowodować wzrost cen gier
KÅ‚opot polega jednak na tym, że ta racjonalna wydawaÅ‚oby siÄ™ decyzja UE może spowodować – co już zapowiadajÄ… dystrybutorzy – ogólnÄ… podwyżkÄ™ cen gier komputerowych poza najbogatszymi regionami Unii i w krajach sÄ…siadujÄ…cych. Dotychczas bowiem byÅ‚o tak, że sprzedawcy w zamian za naÅ‚ożenie ograniczeÅ„ regionalnych (np. gry zakupionej w Polsce nie daÅ‚o siÄ™ uruchomić w Luksemburgu czy Francji) znacznie obniżali jej cenÄ™, przez co byÅ‚a ona dostosowana do zarobków na danym terenie.
Teraz to siÄ™ może zmienić – wszÄ™dzie bÄ™dzie obowiÄ…zywać ta sama, wyższa cena. OczywiÅ›cie sam zamysÅ‚ blokad miaÅ‚ na celu wyeliminowanie sprzedaży transgranicznej, by nie można byÅ‚o np. w Polsce kupić cyfrowej wersji gry w UkraiÅ„skim sklepie, gdzie byÅ‚a ona zwykle o 70% taÅ„sza. Teraz jednak, gdy blokady zostanÄ… zniesione dystrybutorzy niemal na pewno nie utrzymajÄ… tych niskich cen w najbiedniejszych krajach, gdyż przestanie im siÄ™ to opÅ‚acać.
Co ciekawe UE rozważa też, czy zakazem geoblokowania nie objąć też nadawców audio-video. ZmusiÅ‚oby to takie serwisy jak Netflix do nadawania jednakowego kontentu we wszystkich krajach Wspólnoty (obecnie jest on, tak jak zresztÄ… i ceny mocno zróżnicowany). Także i w tym przypadku oznaczaÅ‚oby to wyrównanie cen i ich wzrost w krajach takich jak Polska.
ŹródÅ‚o: The Crunch
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE