Od dnia premiery Cyberpunka 2077, CD Projekt RED ma poważne kÅ‚opoty wizerunkowe. Gra okazaÅ‚a siÄ™ rozmijać z wyobrażeniami fanów, które przez wiele miesiÄ™cy podsycaÅ‚o samo studio. I o ile wersja na PC uzyskaÅ‚a dobre recenzje, tak port na konsole poprzedniej generacji zostaÅ‚ wrÄ™cz zmiażdżony przez graczy i analityków.
Pozwy zbiorowe w USA
SpowodowaÅ‚o to spore zamieszanie w branży od miesiÄ™cy wyczekujÄ…cej na „najwiÄ™kszÄ… premierÄ™ roku”. Po kilku dniach dystrybucji Sony zdecydowaÅ‚o siÄ™ w ogóle wycofać grÄ™ ze swojego sklepu cyfrowego, a Microsoft ostrzega przed problemami technicznymi zwiÄ…zanymi z tÄ… pozycjÄ…. To zresztÄ… nie jedyne i nie najwiÄ™ksze kÅ‚opoty Redów. W USA inwestorzy już zaangażowali prawników i szykujÄ… pozwy zbiorowe przeciw twórcom gry, także w Polsce sprawÄ… zainteresowaÅ‚ siÄ™ UOKiK.
Niedawno przedstawiciel i wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel CD Projektu wydaÅ‚ specjalne oÅ›wiadczenie, w którym przekonywaÅ‚, że wszelkie problemy z grÄ… zostanÄ… naprawione, przeprosiÅ‚ też użytkowników konsol za gorszÄ… niż siÄ™ spodziewali jakość produkcji.
Åšledztwo Bloomberga
Tymczasem reporter amerykaÅ„skiego Bloomberga, który na co dzieÅ„ zajmuje siÄ™ analizÄ… szeroko rozumianego rynku cyfrowej rozrywki przeprowadziÅ‚ dość rozlegÅ‚e dziennikarskie Å›ledztwo na temat tego, co dziaÅ‚o siÄ™ w CD Projekcie RED w trakcie produkcji i przed premierÄ… Cyberpunka 2077. DotarÅ‚ do aż 20 pracowników firmy, którzy opowiedzieli mu o tym, jak wyglÄ…daÅ‚ proces produkcyjny i jego finaÅ‚. WedÅ‚ug tego co ustaliÅ‚ dziennikarz, polskie studio padÅ‚o ofiarÄ… przesadnych ambicji wÅ‚aÅ›cicieli, znaczne problemy miaÅ‚ też sprawić opracowywany od nowa silnik gry, nad którym prace na pewnym etapie po prostu utknęły.
Gra miała być gotowa dopiero w 2022?
We wspomnianym wczeÅ›niej oÅ›wiadczeniu Marcina IwiÅ„skiego (przedstawiciela CD Projektu) padÅ‚y sÅ‚owa o tym iż wewnÄ™trzne testy nie wykazaÅ‚y aż tak wielu bÅ‚Ä™dów, tymczasem Jason Schreier z Bloomberga w rozmowach z pracownikami studia ustaliÅ‚, że w firmie panowaÅ‚a powszechna wrÄ™cz Å›wiadomość i przekonanie, co do nierealnoÅ›ci oficjalnie ogÅ‚aszanego terminu premiery gry. KtoÅ› miaÅ‚ stwierdzić nawet, iż wczesny termin uważano wrÄ™cz za żart, a poczÄ…tkowo gra miaÅ‚a być gotowa najwczeÅ›niej dopiero w 2022.
Co ciekawe, choć produkcjÄ™ Cyberpunk 2077 zapowiedziano już w 2012, to rzeczywiste prace nad tytuÅ‚em miaÅ‚y ruszyć dopiero w 2016 roku. Z ustaleÅ„ Bloomberga wynika, że wiÄ™kszość siÅ‚ i Å›rodków skupiono na wersji gry na komputery PC, dopiero w późniejszym etapie, dość pospiesznie zaczÄ™to tworzyć porty konsolowe. StanowiÅ‚o to spore wyzwanie dla zespoÅ‚u, gdyż z naszpikowanÄ… efektami graficznymi grÄ… ledwo radzÄ… sobie najnowsze komputery, a miaÅ‚a ona – w zamyÅ›le studia - dziaÅ‚ać dobrze także na konsolach sprzed prawie dekady.
Sporo czasu miano też stracić na przygotowanie dema gry na prezentacjÄ™ dla dziennikarzy w 2018. Jak twierdzÄ… rozmówcy dziennikarza Bloomberga, miaÅ‚o być ono spreparowane specjalnie w celach promocyjnych i nie dziaÅ‚ać – jak wszyscy myÅ›leli – na oryginalnym silniku gry. Na samÄ… jego produkcjÄ™ stracono ponoć kilka miesiÄ™cy.
W sumie nad grÄ… pracowaÅ‚o blisko 500 osób, w ostatnim etapie nawet po 13 godzin dziennie.
What went wrong with Cyberpunk 2077? Interviews with more than 20 current and former CD Projekt staff paint a complex picture. Unchecked ambition, technical woes, unrealistic deadlines, and above all, one belief: "We made The Witcher 3 -- it'll work out." https://t.co/T56huHkQW8
— Jason Schreier (@jasonschreier) January 16, 2021
ŹródÅ‚o: Bloomberg
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE