Na etykietach energetycznych zlikwidowano plusy i wróciła pierwotna skala od od A do G. W praktyce nie będzie obecnie na rynku produktów o klasie A - została ona zarezerwowana dla zaawansowanych sprzętów i nowych osiągnięć technicznych, które dopiero powstaną w przyszłości – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dodatkowo na nowych etykietach pojawiły się kody QR do internetowej karty produktu w bazie EPREL (European Product Database for Energy Labelling), która zbiera dane o etykietach energetycznych produktów. Po zeskanowaniu takiego kodu nabywca będzie mógł zweryfikować dane techniczne urządzenia (w języku angielskim). Oprócz tego, pojawiły się nowe piktogramy graficznie odzwierciedlające cechy danego urządzenia. Powstała także nowa skala klas hałasu (od A do D).
Prawo do naprawy
Na podstawie przepisów dotyczących zasobooszczędności, czyli tzw. „prawa do naprawy”, producenci sprzętów AGD i RTV muszą zapewnić dostępność części zamiennych przez 7 do 10 lat po zakończeniu ich produkcji i wprowadzeniu ostatniej partii do obrotu. Części zamienne mają być dostępne przede wszystkim dla serwisów naprawczych. Elementy do prostych napraw, które użytkownik może bezpiecznie wymienić samodzielnie, mają być powszechnie możliwe do kupienia.
I tak:
- Dla pralek i pralko-suszarek: pompy, bębny do prania, wyświetlacze elektroniczne, oprogramowanie, drzwi, uszczelki i dozowniki muszą być dostępne dla serwisów naprawczych przez co najmniej dziesięć lat.
- Dla urządzeń chłodniczych: termostaty, czujniki temperatury dostępne przez co najmniej siedem lat dla serwisów, klamki, zawiasy, tace i koszyki przez co najmniej siedem lat. Uszczelki dostępne dla wszystkich przez co najmniej dziesięć lat.
- Dla zmywarek do naczyń: termostaty i czujniki, płytki obwodu drukowanego, wyświetlacze elektroniczne, wyłączniki ciśnieniowe i oprogramowanie dostępne przez co najmniej siedem lat dla serwisów, zawiasy do drzwi i uszczelki, ramiona natryskowe filtry drenażowe, półki wewnętrzne i wyposażenie dodatkowe z tworzyw sztucznych, np. koszyki i pokrywy dostępne przez co najmniej dziesięć lat.
Części zamienne mają być też łatwe do wymiany przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi.
Starego sprzętu nie wyrzucamy do kosza
Zużytego lub zepsutego sprzętu elektrycznego i elektronicznego np. suszarek do włosów czy tabletów nie wolno wyrzucać do zwykłego kosza na śmieci. Można oddać go w sklepie. Przy zakupie nowego urządzenia sprzedawca musi go bezpłatnie przyjąć od konsumenta.
Gdy kupujemy w sklepie nowe żelazko – można oddać tam to zużyte lub zepsute, a jeśli zamawiamy telewizor z dostawą do domu – można przy tej okazji zgłosić, że chcemy się pozbyć starego. Sprzedawca ma obowiązek zorganizować jego odbiór. Duże sklepy sprzedające sprzęt AGD (o powierzchni co najmniej 400 m kw.) muszą przyjmować wszystkie zużyte urządzenia, jeśli żaden z ich wymiarów nie jest większy niż 25 cm.
Źródło: UOKiK
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE