Uciążliwy obowiązek rejestrowania ogrzewania już od 1 lipca 2021
Wszyscy właściciele i zarządcy, którzy posiadają w swoim domu urządzenie grzewcze, będą musieli składać deklarację do nowej Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Nowa baza danych ma pomóc w stworzeniu dokładnej mapy emisji zanieczyszczeń, co ma w przyszłości pomóc lokalnym władzom w walce ze smogiem i innymi zanieczyszczeniami.
Katalog urządzeń, które będzie należało zgłosić jest bardzo szeroki i obejmuje:
- instalacje fotowoltaiczne,
- kominki,
- tzw. kozy,
- piece,
- kuchenki węglowe,
- kotły i grzejniki gazowe,
- kotły na paliwa stałe,
- pompy ciepła,
- kolektory słoneczne,
- ogrzewanie elektryczne.
Kto dokładnie i jak musi wysłać deklarację?
Według informacji Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynku, w którym znajduje się źródło ciepła i spalania paliw.
Ze składania deklaracji zwolnieni będą mieszkańcy budynków wielorodzinnych, które posiadają wspólną dla kilku lokali instalację grzewczą CO (lub innego typu) – w takiej sytuacji zrobi to za nich zarządca całej nieruchomości, np. spółdzielnia mieszkaniowa. Jednak w sytuacji, gdy w mieszkaniu mamy np. indywidualny kominek, lub elektryczną grzewczą instalację podłogową właściciel mieszkania będzie musiał złożyć deklarację osobiście.
Będą trzy drogi składania takich deklaracji: elektroniczna, przez system profili zaufanych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, listowna lub osobista w lokalnym urzędzie gminy/dzielnicy, na terenie którego znajduje się nieruchomość.
Jaki jest termin składania deklaracji?
W przypadku istniejących budynków, właściciele lub zarządcy będą mieli – począwszy od startu rejestru 1 lipca 2021 aż 12 miesięcy na złożenie deklaracji. Inaczej sprawa wygląda w przypadku nowo oddanych budynków – tu termin wynosi 14 dni od momentu uruchomienia nowego źródła ciepłą lub spalania paliw.
Urzędnicy także mają określony czas na wprowadzenie naszych danych do systemu. W przypadku budynków, które powstały przed 1 lipca 2021 r. urzędnik ma na wprowadzenie danych do bazy danych 6 miesięcy, w przypadku kiedy deklaracja dotyczyć będzie budynku, który powstanie po 1 lipca 2021 r. będzie to 30 dni.
Czy będą kary za niezłożenie deklaracji?
Tak. W sytuacji gdy właściciel lub zarządca nieruchomości nie złoży wymaganej deklaracji w terminie, będzie go można ukarać mandatem w wysokości 500 zł. Jeśli jednak sprawa trafi do sądu, na przykład przy uporczywym uchylaniu się od nowego obowiązku, grzywna może wynieść nawet 5 tys. złotych.
Co ciekawe nie przewidziano kar za podanie błędnych informacji – jeśli w przyszłości jakakolwiek kontrola wykaże, że np. mylnie podaliśmy klasę posiadanego kotła, dane zostaną zaktualizowane w systemie. Najważniejsze jest zatem złożenie samej deklaracji.
Szczegółowe informacje na temat nadchodzących zmian można znaleźć na stronach Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, witryna przez którą będzie można składać deklaracje, zostanie uruchomiona 1 lipca.
Źródło: GUNB
KOMENTARZE (46) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE