Czwartek , 25 Kwiecień 2024

9 ukrytych funkcji i sztuczek Microsoft Word

   24.04.2023
Microsoft Word to jeden z najczęściej używanych i jednocześnie najbardziej zaawansowanych edytorów tekstu. Dla wielu osób stał się wręcz synonimem oprogramowania do pisania na komputerze. Choć pod jego adresem czasem padają słowa krytyki, to nie da się ukryć, że z reguły jest to program wygodny, funkcjonalny i trudno znaleźć na rynku lepszy, bardziej wszechstronny odpowiednik. Co ciekawe jednak – nadal posiada on funkcje, których większość użytkowników nie zna, a mogą się one okazać bardzo przydatne.
MS Word posiada wbudowane sztuczki, które ułatwiają pracę nad tekstem

Poniżej kilka przydatnych trików i skrótów klawiaturowych, które pomogą każdemu użytkownikowi programu zaoszczędzić czas i ułatwić sobie pracę nad pisaniem lub edycją tekstów.

Cofanie przypadkowego użycia klawisza Caps Lock

Każdy, kto sporo pisze na klawiaturze komputera, miał taką sytuację, że przez pomyłkę aktywował klawisz Caps Lock, w wyniku czego napisał duży fragment tekstu wielkimi literami. Większość ludzi w takiej sytuacji usuwa cały taki tekst i żmudnie wpisuje go jeszcze raz, gdyż i tak zajmuje to mniej czasu niż poprawianie każdej litery osobno. Ale Word skrywa dużo prostsze i szybsze rozwiązanie. Wystarczy zaznaczyć fragment i użyć kombinacji klawiszy Shift + F3. W ten sposób można przełączać wielkość liter w zaznaczonym tekście, zmieniając małe litery na wielkie lub odwrotnie.

Powtarzanie poprzedniego polecenia

By powtórzyć wcześniej użytą komendę, wcale nie trzeba ponownie odszukiwać jej na wstążce. Ten sam efekt w dokumencie uzyskamy naciskając F4. Po użyciu tego klawisza MS Office powiela poprzednie polecenie. Działa to z prawie każdym poleceniem, od wpisywania tekstu po usuwanie, stosowanie stylów itp.

Przywoływanie zawartości schowka

Wiele osób kopiuje i wkleja teksty w przygotowywanych przez siebie dokumentach. Okazuje się jednak, że bardzo niewielu użytkowników ma świadomość, że MS Word faktycznie może zapamiętać nie tylko ostatni skopiowany element, ale znacznie więcej wcześniej kopiowanych fragmentów, łącznie z informacjami, z jakich miejsc pochodzą (z linkami do stron włącznie). Aby uzyskać dostęp do tego zaawansowanego schowka, należy przejść do zakładki „Narzędzia główne” na wstążce i w menu „Schowek” kliknąć małą strzałkę po lewej stronie, aby go otworzyć. Zobaczymy tam elementy skopiowane wcześniej podczas pracy z pakietem Office.

Poprawianie czytelności tekstu

MS Word domyślnie przenosi całe wyrazy do następnego wiersza, jeśli są za długie. Tymczasem można automatycznie dzielić wyrazy – tak jak robimy to, pisząc na papierze. Aby aktywować tę funkcję, w sekcji „Układ” w menu wybieramy opcję „Dzielenie wyrazów”. Funkcja może być wykonywana ręcznie i automatycznie. Tekst będzie wyglądał bardziej naturalnie i wygodniej będzie go wówczas czytać przede wszystkim dlatego, że długie i puste przestrzenie nie będą już go szpecić.

Wizualne ulepszanie tekstu — funkcja kerningu

Osoby piszące długie teksty ucieszą się z tej sztuczki. Pozwala ona poprawić wygląd przygotowanego materiału za pomocą kerningu, czyli procesu zwiększania lub zmniejszania odstępu między konkretnymi parami znaków. Użycie tej funkcji sprawia, że tekst staje się znacznie przyjemniejszy wizualnie i nie ma w nim nienaturalnie dużych odstępów między niektórymi literami. Jak to aktywować? Zaznaczamy tekst i naciskamy kombinację klawiszy Ctrl+D, aby otworzyć menu Czcionka. Następnie przechodzimy do opcji „Zaawansowane”. Można tam zmienić odstępy między znakami i kerning, aby litery w tekście nie były zbyt oddalone od siebie.

Ochrona praw autorskich tekstu

MS Word posiada opcje, które pozwalają zabezpieczyć dokument przed niepowołanym kopiowaniem. Jeśli chcemy to zrobić, przechodzimy do menu "Plik”, następnie „Informacje” i w kolejnym kroku wybieramy opcję „Ochrona dokumentu". W ostatniej zakładce można ustawić podpis cyfrowy, ograniczyć lub zabronić edycji plików, lub ustawić hasło. Trzeba to jednak robić ostrożnie: jeśli zapomnimy hasła, dokumentu nie da się już otworzyć.

Dodawanie znaku wodnego lub tła

Czasami twarde sposoby ochrony dokumentu takie jak hasła nie są zwyczajnie potrzebne. Wówczas, by zadbać o własne prawa intelektualne, wystarczy się ograniczyć do dodania znaku wodnego. By to zrobić, trzeba przejść do zakładki „Projektowanie”, a następnie wybrać ze wstążki  „Znak wodny” – pojawią się odpowiednie wzory znaków do zastosowania. Standardowy pakiet Word zawiera kilka szablonów, ale można też tworzyć własne. W tej samej wstążce znajdziemy polecenie „Kolor strony”, która pozwala zmienić tło dokumentu.

Tłumaczenie tekstu na inny język bez aplikacji zewnętrznych

Podczas pisania tekstów za pomocą Worda zdarza się, że musimy tłumaczyć teksty z jednego języka na inny. W takiej sytuacji często korzystamy z rozwiązań online, takich jak chociażby tłumacz Google. Tymczasem wcale nie musimy tego robić. Word w najnowszej wersji może bowiem korzystać z całkiem sprawnego tłumacza Bing firmy Microsoft. Można z niego skorzystać w zakładce „Recenzja”, w sekcji „Przetłumacz” – pozwala to na tłumaczenie całych tekstów bądź jedynie zaznaczonych fragmentów.

Kontrola nad tekstem bez użycia myszy

Często podczas pisania tekstów musimy skorzystać z menu kontekstowego. Wymaga to oderwania się od klawiatury i użycia myszy. Jest jednak prosty sposób, by to obejść. Wystarczy użyć skrótu klawiaturowego Shift+F10, co otworzy menu kontekstowe dla bieżącego obiektu i pozwoli wybrać elementy w menu za pomocą strzałek w górę/w dół. Z pomocą tego polecenia piszą najczęściej profesjonaliści.

Tomasz Sławiński

 

To też Cię zainteresuje

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane