O sztucznej inteligencji mówi siÄ™ od lat. Pierwsze przymiarki do stworzenia programów mogÄ…cych logicznie rozmawiać z czÅ‚owiekiem powstaÅ‚y jeszcze w latach 60. XX wieku i już wówczas efekty, np. program „Eliza” potrafiÅ‚y zmylić ludzkich odbiorców. Tamte konstrukty byÅ‚y jednak oparte na dość prostych algorytmach, niewiele majÄ…cych wspólnego z rzeczywistÄ… inteligencjÄ….
Obecnie badania nad AI sÄ… o wiele bardziej zaawansowane, a wynika to przede wszystkim z faktu, że oprócz hobbystów zaczęły je prowadzić megakorporacje szukajÄ…ce w tym nowych źródeÅ‚ zysku. Do prac nad sztucznÄ… inteligencjÄ… zaprzÄ™gniÄ™to najnowoczeÅ›niejsze i najszybsze komputery, przeznaczono na jej rozwijanie ogromne Å›rodki. I o ile przez kilka ostatnich lat wiÄ™cej byÅ‚o zapowiedzi niż namacalnych dowodów, tak teraz zaczynamy obserwować pierwsze, zrozumiaÅ‚e dla obserwatorów efekty – czyli publiczne chatboty.
Czym jest chatbot?
To – najkrócej mówiÄ…c – program, który potrafi, w formie tekstowej (w przyszÅ‚oÅ›ci także gÅ‚osowej a być może nawet i wizualnej), rozmawiać z żywym czÅ‚owiekiem udzielajÄ…c logicznych, poprawnych odpowiedzi na zadane pytania czy chociażby abstrakcyjne kwestie filozoficzne sformuÅ‚owane w jÄ™zyku naturalnym. JÄ™zyk naturalny oznacza, że wszelkie kwestie możemy zapisywać tak, jakbyÅ›my rozmawiali z żywym czÅ‚owiekiem, możemy używać dygresji, ozdobników, także pytać „swoimi sÅ‚owami” gdy nie wiemy, jak zwięźle i technicznie przedstawić dany problem. Inteligentny chatbot bÄ™dzie w stanie zrozumieć, o co nam chodzi a w razie potrzeby dopytać o konkretne szczegóÅ‚y.
Profesjonalne, tworzone do użytku biznesowego chatboty istniejÄ… od kilku lat, ale dotychczas byÅ‚y na tyle proste, że można je byÅ‚o wykorzystywać w bardzo wÄ…skich, zwykle wewnÄ™trznych korporacyjnych zastosowaniach i w gruncie rzeczy Å‚atwo siÄ™ byÅ‚o zorientować, że to jednak nie jest żywy rozmówca. Teraz, dziÄ™ki sztucznej inteligencji i algorytmom uczenia maszynowego zostaÅ‚y dopracowane w stopniu umożliwiajÄ…cym ich zaprezentowanie przeciÄ™tnym użytkownikom Internetu.
Typy chatbotów
Deklaratywne – najprostszy typ chatbotów, dziÅ› dominujÄ…cy, to programy majÄ…ce jedno konkretne zadanie do wykonania. Chociażby jako „pomoc” w części Q&A witryny internetowej. Na przykÅ‚ad serwis wysyÅ‚kowy lub sklep internetowy ma wirtualnego asystenta w dziale „zwroty towaru”. Ludzie, którzy tam zaglÄ…dajÄ…, przychodzÄ… zwykle z bardzo podobnymi pytaniami, np. „do ilu dni mogÄ™ dokonać zwrotu”, albo „gdzie mam odesÅ‚ać przesyÅ‚kÄ™”. Taki zorientowany na konkretne zadania chatbot da sobie radÄ™ z odpowiedziami na zapytania z dziedziny, co do której zostaÅ‚ zaprogramowany. Zwykle wymaga to wpisania w jego pamięć kilkudziesiÄ™ciu gotowych scenariuszy rozmów, resztÄ™ (czyli upozorowanie odpowiedzi na rozmowÄ™) wykonuje odpowiednie oprogramowanie.
Konwersacyjne – te zaczynajÄ… siÄ™ pojawiać dopiero teraz, gdyż wymagaÅ‚y pogÅ‚Ä™bionych prac nad AI. SÄ… w peÅ‚ni interaktywne, potrafiÄ… korzystać z dużych baz wiedzy, rozumiejÄ… nie tylko zapytania sformuÅ‚owane wprost, ale i – co najważniejsze dla realizmu rozmowy – także konteksty. Praca nad nimi trwa od lat, sÄ… one caÅ‚y czas rozwijane i wzbogacane, te najbardziej rozbudowane potrafiÄ… siÄ™ samodzielnie uczyć, wyciÄ…gajÄ…c wnioski z wÅ‚asnej korespondencji i rozmów z użytkownikami. Taki chatbot nie tylko odpowiada na pytania, ale stara siÄ™ przewidywać, co nas interesuje (jeÅ›li nie ma peÅ‚nej wiedzy) i na tej podstawie formuÅ‚ować odpowiedzi.
Chatbot Bing Microsoftu. Potrafi logicznie odpowiadać nawet na pytania czysto filozoficzne
Dlaczego chatboty zmieniÄ… internet?
Odpowiedź jest prosta – bardzo usprawniÄ… i przyspieszÄ… wyszukiwanie informacji. Sieć stanie siÄ™ w peÅ‚ni interaktywna. Chatboty wykorzystujÄ…ce sztucznÄ… inteligencjÄ™ pozwolÄ… na bardziej naturalnÄ… niż dotychczas wymianÄ™ czÅ‚owiek-maszyna. DziÅ› chcÄ…c znaleźć odpowiedzi na nasze pytania w sieci, musimy wiedzieć dokÅ‚adnie, czego szukamy i co wiÄ™cej, potrafić to jasno sformuÅ‚ować.
OczywiÅ›cie można próbować wpisywać nieostre, niejednoznaczne zapytania – wyszukiwarki bÅ‚yskawicznie przedstawiÄ… nam wyniki wyselekcjonowane przez (także coraz bardziej usprawniane) algorytmy i część z nich może siÄ™ nawet okazać przydatna. Chatboty wzniosÄ… to jednak na zupeÅ‚nie nowy poziom. BÄ™dziemy mogli o wiele spraw zapytać w taki sposób, jakbyÅ›my rozmawiali z fachowcem i omnibusem zarazem – który nie tylko nas zrozumie, ale wykaże siÄ™ intuicjÄ… i bÄ™dzie w stanie przewidzieć nasze potrzeby. Na zadane pytania otrzymamy nie tylko zbiór ogólnych, encyklopedycznych haseÅ‚, ale czÄ™sto ciekawÄ…, inspirujÄ…cÄ… i przemyÅ›lanÄ… odpowiedź.
Gdzie najbardziej sprawdzÄ… siÄ™ chatboty?
Z czasem pojawiÄ… siÄ™ wszÄ™dzie, jednak na poczÄ…tku zdominujÄ… dziaÅ‚y kontaktowe wielu firm i korporacji, gdyż bÄ™dÄ… umieć odciążyć potrzebnych do innych zadaÅ„ pracowników. Obecnie ludzie w różnych biznesach muszÄ… każdego dnia rozpatrywać tysiÄ…ce podobnych zapytaÅ„ i wniosków, dziÄ™ki chatbotom w najprostszych zadaniach zastÄ…piÄ… ich maszyny, przy czym bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać tak sprawnie, że klienci nawet nie zorientujÄ… siÄ™, iż konwersujÄ… z automatem.
Inteligentny chatbot bÄ™dzie bardzo wszechstronny, bÄ™dzie w stanie rozwiać wÄ…tpliwoÅ›ci lub poinformować klienta o jego bieżącej sytuacji – np. stanie rachunku bankowego, sposobach rozwiÄ…zania napotkanego problemu ze smartfonem lub komputerem. Potencjalnie chatboty mogÄ… zastÄ…pić wszelkiego rodzaju usÅ‚ugi call-center, infolinie itp., gdyż bÄ™dÄ… umieć udzielać precyzyjniejszych niż dzisiejsze, opartych na danych on-line, odpowiedzi. CzÅ‚owiek może siÄ™ mylić, może też mieć nieaktualny zasób informacji – maszynÄ™ Å‚atwiej zaktualizować i nauczyć nowej wiedzy.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE