Skalowanie obrazu w grach komputerowych jest technikÄ… od kilku lat, a wiÄ™c od dość niedawna stosowanÄ… przez producentów kart graficznych w celu poprawy wydajnoÅ›ci i pÅ‚ynnoÅ›ci dziaÅ‚ania wymagajÄ…cych gier komputerowych poprzez faktyczne zmniejszenie rozdzielczoÅ›ci renderowanych obrazów, poniżej rozdzielczoÅ›ci natywnej dla ekranu, ale przy – przynajmniej w teorii – zachowanej jakoÅ›ci wyÅ›wietlania. DziaÅ‚a to na zasadzie zmniejszenia liczby pikseli, które muszÄ… być przetworzone przez kartÄ™ graficznÄ…, co może znaczÄ…co zwiÄ™kszyć pÅ‚ynność rozgrywki, szczególnie na mniej wydajnym sprzÄ™cie. Najbardziej zauważalnym efektem jest zwiÄ™kszenie siÄ™ liczby generowanych klatek na sekundÄ™, co znaczÄ…co poprawia jakość grania.
DziÄ™ki takiemu rozwiÄ…zaniu osoby, które nie mogÄ… sobie pozwolić na zakup topowych grafik (a te potrafiÄ… dziÅ› kosztować wiÄ™cej niż caÅ‚e komputery jeszcze kilka lat temu) sÄ… w stanie bez klatkowania pograć komfortowo nawet na wysokich ustawieniach detali graficznych.
Skalowanie może być realizowane w różny sposób — dynamicznie, gdzie rozdzielczość zmienia siÄ™ w czasie rzeczywistym w zależnoÅ›ci od wymagaÅ„ wydajnoÅ›ciowych, lub statycznie, gdzie ustawienia skalowania sÄ… predefiniowane przez użytkownika lub twórców gry.
Technologie skalowania w grach komputerowych
DLSS
Technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) to zaawansowana technika renderowania obrazu wykorzystująca sztuczną inteligencję. Została opracowana przez firmę Nvidia dla ich kart graficznych opartych na architekturze Turing i kolejnych.
GÅ‚ównÄ… funkcjÄ… DLSS jest poprawa wydajnoÅ›ci gier komputerowych poprzez zastosowanie technik sztucznej inteligencji do generowania obrazów o wyższej jakoÅ›ci przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia dla procesora graficznego. DziaÅ‚a to poprzez wykorzystanie gÅ‚Ä™bokich sieci neuronowych do przetwarzania obrazu w niższej rozdzielczoÅ›ci, a nastÄ™pnie skalowanie go do docelowej rozdzielczoÅ›ci, z zachowaniem jak najwyższej jakoÅ›ci obrazu.
DLSS pozwala osiÄ…gnąć wyższe liczby klatek na sekundÄ™ (FPS) w grach przy zachowaniu wysokiej jakoÅ›ci grafiki, co jest szczególnie przydatne w przypadku gier wymagajÄ…cych dużych zasobów graficznych lub w sytuacjach, gdy chcemy grać w wyższej rozdzielczoÅ›ci bez utraty pÅ‚ynnoÅ›ci animacji.
FSR
Technologia FSR (FidelityFX Super Resolution) zostaÅ‚a opracowana przez firmÄ™ AMD i stanowi odpowiedź na technologiÄ™ DLSS (Deep Learning Super Sampling) firmy Nvidia. FSR ma na celu poprawÄ™ wydajnoÅ›ci w grach poprzez zastosowanie zaawansowanych algorytmów skalowania, ale w przeciwieÅ„stwie do DLSS nie wykorzystuje technik sztucznej inteligencji.
FidelityFX Super Resolution dziaÅ‚a na zasadzie algorytmicznego skalowania obrazu, w którym wykorzystuje różne techniki przetwarzania obrazu, takie jak rendering na niższej rozdzielczoÅ›ci, upscaling i inne efekty wizualne, aby generować obraz o wyższej rozdzielczoÅ›ci z zachowaniem akceptowalnej jakoÅ›ci. FSR dziaÅ‚a w czasie rzeczywistym i jest kompatybilne z różnymi kartami graficznymi, nie tylko z GPU firmy AMD.
Podstawową zasadą działania FSR jest analiza obrazu gry w niższej rozdzielczości, a następnie zastosowanie odpowiednich technik upscalingu i przetwarzania obrazu w celu wygenerowania obrazu w docelowej, wyższej rozdzielczości. W rezultacie gracze mogą osiągnąć wyższe liczby klatek na sekundę (FPS) bez znaczącej utraty jakości wizualnej.
Jednym z gÅ‚ównych zaÅ‚ożeÅ„ FSR jest to, że jest to technologia otwarta, co oznacza, że nie jest ograniczona do konkretnych kart graficznych ani do konkretnych producentów. DziÄ™ki temu deweloperzy gier mogÄ… Å‚atwo zaimplementować FSR w swoich grach, co pozwala na wsparcie szerokiego spektrum sprzÄ™tu i optymalizacjÄ™ wydajnoÅ›ci dla różnych platform.
XeSS
Funkcja XeSS (Xe Super Sampling) jest to z kolei najnowsza z omawianych, technologia opracowana przez firmÄ™ Intel, która stanowi odpowiedź na konkurencyjne rozwiÄ…zania DLSS i FSR opracowana po tym, jak Intel postanowiÅ‚ kilka lat temu (po dekadach przerwy) wrócić na rynek kart graficznych dla graczy. XeSS dziaÅ‚a na podobnej zasadzie jak DLSS, ale wykorzystuje specjalne algorytmy i techniki sztucznej inteligencji zoptymalizowane dla architektury GPU Intela.
GÅ‚ównÄ… ideÄ… XeSS jest poprawa wydajnoÅ›ci w grach komputerowych poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji do renderowania obrazu w niższej rozdzielczoÅ›ci, a nastÄ™pnie skalowanie go do docelowej rozdzielczoÅ›ci z zachowaniem wysokiej jakoÅ›ci grafiki. Także i tu można osiÄ…gnąć wyższe liczby klatek na sekundÄ™ bez znaczÄ…cej utraty jakoÅ›ci obrazu.
SzczegóÅ‚owy sposób dziaÅ‚ania XeSS może różnić siÄ™ w zależnoÅ›ci od konkretnych implementacji i dokÅ‚adnych algorytmów stosowanych przez Intel. Jednak ogólna koncepcja polega na wykorzystaniu uczenia maszynowego do analizy obrazu i generowania szczegóÅ‚ów oraz tekstur w czasie rzeczywistym, co pozwala na uzyskanie pÅ‚ynniejszych i bardziej szczegóÅ‚owych wizualizacji w grach.
Zalety i wady skalowania obrazu w grach
Każda z tych technologii ma swoje zalety i wady. DLSS oferuje najwyższÄ… jakość grafiki, ale jest ograniczony do kart graficznych NVIDIA. XeSS ma być bardziej uniwersalny, ale nadal czekamy na peÅ‚ne wdrożenie tej technologii. Z kolei FSR jest najbardziej dostÄ™pny i kompatybilny z różnymi urzÄ…dzeniami, ale może nie oferować tak dobrej jakoÅ›ci grafiki jak DLSS.
Zalety
DLSS
- Wysoka jakość obrazu. DLSS oferuje bardzo wysoką jakość obrazu, co pozwala uzyskać wyraźne detale i realistyczne efekty wizualne.
- Wydajność. Poprawia wydajność gier poprzez zwiększenie liczby klatek na sekundę (FPS) przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
- Technologia oparta na sztucznej inteligencji. Wykorzystuje zaawansowane techniki uczenia maszynowego do generowania obrazu, co przyczynia się do jego wysokiej jakości.
FSR
- Kompatybilność. FSR jest kompatybilne z szerokim spektrum kart graficznych, co oznacza, że może być stosowane nawet w starszych modelach.
- Technologia otwarta. Jest to otwarta technologia, co oznacza, że nie jest ograniczona do konkretnych producentów kart graficznych.
- Brak wymagań sprzętowych. Nie ma konieczności posiadania specjalnej karty graficznej lub specjalnego sprzętu, aby korzystać z FSR.
XeSS
- Alternatywa dla DLSS. Daje użytkownikom alternatywÄ™ do technologii DLSS, szczególnie dla tych, którzy posiadajÄ… karty graficzne firmy Intel.
- Zachowanie jakości obrazu. Dzięki zastosowaniu technik skalowania, XeSS może zachować wysoką jakość obrazu nawet przy zmniejszonej rozdzielczości.
Wady
DLSS
- Wymagane specjalne karty graficzne. DLSS jest ograniczone do kart graficznych firmy Nvidia opartych na architekturze Turing i kolejnych (czyli od modeli RTX2000).
- Możliwe artefakty obrazu. W niektórych przypadkach może wystÄ™pować efekt "smużenia" lub inne artefakty obrazu.
- Wymagane wsparcie ze strony deweloperów. Aby korzystać z DLSS, gra musi mieć wsparcie dla tej technologii, co może wymagać dodatkowej pracy ze strony deweloperów.
FSR
- Jakość obrazu. Mimo że FSR oferuje poprawÄ™ wydajnoÅ›ci, jakość obrazu może być nieco niższa w porównaniu do DLSS.
- Brak wsparcia dla starszych gier. Nie wszystkie gry są zoptymalizowane pod kątem FSR, co może ograniczyć dostępność tej technologii.
- Brak wsparcia dla niektórych kart graficznych. Mimo że FSR jest kompatybilne z szerokim spektrum kart graficznych, niektóre starsze modele mogÄ… nie być wspierane.
XeSS
- Nowa technologia. XeSS jest stosunkowo nową technologią, więc może być mniej zoptymalizowana lub mniej stabilna niż starsze rozwiązania, takie jak DLSS.
- Ograniczenie do kart graficznych Intel. XeSS jest ograniczone do kart graficznych firmy Intel, co może ograniczyć dostÄ™pność dla użytkowników kart innych producentów.
- Brak wsparcia w wielu grach. Podobnie jak w przypadku FSR, nie wszystkie gry mogą mieć wsparcie dla XeSS.
Jak włączyć funkcje typu DLSS lub FSR?
Aby wÅ‚Ä…czyć funkcje typu DLSS lub FSR w grach komputerowych, zazwyczaj należy postÄ™pować wedÅ‚ug nastÄ™pujÄ…cych kroków:
- Sprawdź, czy twoja karta graficzna jest zgodna z daną technologią.
- Upewnij się, że masz zainstalowane najnowsze sterowniki graficzne.
- Uruchom grę i przejdź do menu ustawień graficznych.
- Poszukaj opcji związanych z funkcją DLSS, FSR lub XeSS. Może być ona oznaczona jako "Super Sampling", "Image Upscaling" lub podobnie.
- Wybierz pożądany poziom jakości (jeśli jest dostępny) lub tryb działania (np. "Performance", "Balanced", "Quality").
- Zapisz zmiany i uruchom grÄ™.
Należy pamiÄ™tać, że nie wszystkie gry wspierajÄ… funkcje DLSS, FSR lub XeSS, wiÄ™c upewnij siÄ™, że gra, którÄ… chcesz grać, ma wsparcie dla danej technologii. Co wiÄ™cej, w niektórych grach funkcje te mogÄ… wymagać aktualizacji lub dodatkowej konfiguracji w celu ich aktywacji, jednak efekt warty jest kilku zmian w menu. Poprawa wydajnoÅ›ci w niektórych tytuÅ‚ach siÄ™ga kilkudziesiÄ™ciu procent, co może mieć duże znaczenie, jeÅ›li wczeÅ›niej znajdowaliÅ›my siÄ™ na granicy grywalnoÅ›ci.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE