Z telefonów komórkowych korzystamy wszyscy i wszędzie, często jednak, zwłaszcza od osób dużo podróżujących można usłyszeć, że zasięg sieci komórkowych nie nadąża za potrzebami użytkowników. Jest bowiem jeszcze wiele miejsc, gdzie jest on dość słaby, lub nie ma go w ogóle. Powoduje to spore trudności w prowadzeniu rozmów lub w niektórych lokalizacjach w ogóle je uniemożliwia.
By wyeliminować ten problem, producenci telefonów wraz z operatorami wpadli na ciekawy pomysł – stworzono technologię, która pozwala obejść kłopoty z zasięgiem sieci komórkowej i w razie potrzeby łączyć się przez dostępny bezprzewodowy internet. Takie sytuacje są łatwe do wyobrażenia i zaistnienia – np. w odległym górskim schronisku lub hotelu, w którym co prawda nie ma zasięgu zwykłej sieci (lub jest on bardzo niestabilny), ale jest za to doprowadzony kablem internet, a więc i najpewniej router Wi-Fi. Możemy się wówczas łatwo skontaktować ze światem.
Czym jest Wi-Fi Calling?
To powszechnie dostępna usługa (obsługują ją w zasadzie wszyscy duzi operatorzy komórkowi, zarówno w Polsce, jak i na świecie). Polega ona na tym, że gdy telefon nie może odnaleźć sieci komórkowej swojego operatora (zgodnego z kartę SIM), zaczyna szukać zwykłej sieci Wi-Fi i przełącza się na nią. W efekcie nasze połączenia, SMS-y a w niektórych sieciach także i MMS-y są przesyłane przez internet, zamiast po sieci GSM/LTE lub 5G.
Co ważne, cały proces odbywa się automatycznie i płynnie (wystarczy jedynie aktywować usługę w urządzeniu) i nie jest wymagane, by osoba, do której dzwonimy, także przebywała w zasięgu sieci internetowej. Sygnał jest bowiem z internetu przekazywany do infrastruktury naszego operatora komórkowego, a adresat rozmowy otrzyma zwykłe połączenie czy wiadomość z naszego numeru.
Najważniejsze zalety Wi-Fi Calling
Używanie Wi-Fi Calling niesie ze sobą kilka niezaprzeczalnych zalet, np.:
- możliwość wykonywania połączeń przy braku zasięgu sieci komórkowej,
- w przypadku połączeń wykonywanych zza granicy koszty rozmów są często niższe niż przy roamingu, choć zależy to od operatora,
- doskonała jakość połączeń, bywa, że dużo lepsza niż przy korzystaniu ze zwykłej sieci,
- łatwość działania tej funkcji, raz aktywowana uruchamia się i przełącza automatycznie.
Pewne wady również istnieją. Są sieci, które nie obsługują prowadzonych przez internet połączeń alarmowych z numerem 112, dodatkowo Wi-Fi Calling do natywnej obsługi wymaga w miarę nowoczesnego smartfona, jeśli więc dysponujemy urządzeniem bardzo starym, możemy po prostu nie móc jej uruchomić (wyjątkiem jest Plus, który udostępnia specjalną aplikację, która umożliwia to nawet wówczas).
Niektórzy operatorzy wprowadzają też pewne ograniczenia – jak chociażby Orange, który użytkownikom abonamentowym pozwala korzystać z tej usługi w kraju i za granicą, natomiast z telefonów „na kartę” jedynie w kraju.
Jak włączyć Wi-Fi Calling?
Funkcję tę obsługują wszyscy główni operatorzy komórkowi w Polsce, a więc Play, Plus, Orange oraz T-Mobile. By ją uruchomić, zwykle wystarczy aktywować ją w telefonie. I tak w smartfonach z Androidem należy:
- wejść w Ustawienia,
- następnie do zakładek Sieć i Internet > Karta SIM i sieć komórkowa,
- wejść do zakładki Połączenia telefoniczne i tam aktywować Połączenia przez Wi-Fi.
Trzeba jednak pamiętać, iż tak to wygląda w czystym Androidzie, poszczególni producenci smartfonów stosują własne nazewnictwo poszczególnych funkcji.
Nieco inaczej procedura aktywacji wygląda na smartfonach z systemem iOS (czyli iPhone’ach):
- wchodzimy kolejno do Ustawień > Ogólnych oraz To urządzenie,
- następnie Ustawienia > Telefon > Połączenia,
- w tej ostatniej zakładce odszukujemy i aktywujemy opcję Rozmowy przez Wi-Fi.
Po aktywacji usługi na pasku menu smartfona pojawi się ikona przypominająca sieć Wi-Fi, ale ze słuchawką telefonu na górze.
Na jakich smartfonach działa Wi-Fi Calling?
Na ogół usługa ta działa na wszystkich smartfonach z Androidem wyprodukowanych po 2019 roku, a także na większości iPhone’ów, choć może być wymagana aktualizacja systemu operacyjnego iOS.
Wszyscy operatorzy mają na swoich stronach internetowych odpowiednie zakładki i listy obsługiwanych urządzeń, a także szczegółowe regulaminy funkcjonowania usługi i instrukcje.
W tym momencie do podstawowych urządzeń, na których włączymy Wi-Fi Calling, należą na przykład:
- iPhone SE 2020, iPhone X, iPhone 11, iPhone 12, iPhone 13, iPhone 14, 15, 16,
- Huawei Mate 20 lite, Mate 40 Pro 5G, Nova 8i, Nova 9, P Smart 2021, P30 lite, P30 Pro,
- Motorola Moto G60s, Edge 20 Pro 5G, Moto G100, Edge 30 Pro i nowsze,
- OPPO A15s, A16, A53, Reno5 Z, Reno 6 Pro, Reno 7 lite 5G,
- Samsung Galaxy A52, Galaxy S20 FE, Galaxy Xcover 5, 5G, Galaxy S22, S23 i S24,
- Xiaomi 11 Lite 5G, Mi 10T, Redmi 10, Redmi 9C, Redmi Note 11 i nowsze.
Ile kosztuje korzystanie z usługi Wi-Fi Calling?
Zwykle samo włączenie i działanie usługi nie oznacza dla użytkownika żadnych dodatkowych opłat, natomiast za wykonywane połączenia płacimy tak, jakbyśmy korzystali z normalnej sieci komórkowej w Polsce.
Korzystanie z Wi-Fi Calling jest opłacalne zwłaszcza wtedy, gdy znajdujemy się na terenie kraju, w którym roaming jest bardzo drogi (np. USA, Szwajcaria), połączenia kosztują nas wówczas tyle, ile byśmy płacili za rozmowy wykonywane do tych krajów z Polski, a więc zwykle o wiele mniej.
Czy z Wi-Fi Calling warto korzystać?
Tak. Najczęściej usługa ta jest bardzo przydatna, pozwala bowiem na swobodne prowadzenie rozmów telefonicznych, a także wysyłanie SMS-ów/MMS-ów wszędzie tam, gdzie nie ma zasięgu sieci komórkowej lub jest on mocno ograniczony, a jest dostęp do sieci Wi-Fi (chociażby w windzie, czy w samolotach niektórych linii lotniczych).
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE