Wielu z nas zakÅ‚ada, że jeÅ›li kupimy porzÄ…dny soundbar lub zestaw 5.1 i podłączymy go zgodnie z instrukcjÄ…, to wszystko powinno zadziaÅ‚ać idealnie od razu. W praktyce jednak okazuje siÄ™, że nawet bardzo dobry sprzÄ™t nie jest w stanie stworzyć prawdziwego efektu przestrzennego, jeÅ›li zostanie źle ustawiony. Co wiÄ™cej – to wÅ‚aÅ›nie rozmieszczenie kolumn i konfiguracja systemu czÄ™sto decydujÄ… o tym, czy usÅ‚yszymy dźwiÄ™k "z przodu", "zza pleców" i "z boku", czy wszystko zleje siÄ™ w jeden pÅ‚aski szum.
Prawdziwy efekt otoczenia dźwiÄ™kiem (czyli tzw. surround) bazuje na precyzji: dźwiÄ™ki muszÄ… dochodzić z konkretnych kierunków i we wÅ‚aÅ›ciwym czasie. JeÅ›li dźwiÄ™k przeznaczony dla kanaÅ‚u tylnego dociera do nas z przodu, bo gÅ‚oÅ›nik stoi obok telewizora, caÅ‚a iluzja przestrzeni znika. Podobnie, gdy kolumny sÄ… za daleko lub zbyt blisko, a amplituner nie wie, jak dÅ‚ugo fala akustyczna bÄ™dzie do nas wÄ™drować – powstajÄ… nieprzyjemne przesuniÄ™cia czasowe, które mózg odczytuje jako nienaturalne.
Z kolei, jeÅ›li kolumny sÄ… rozstawione asymetrycznie, jeden kanaÅ‚ bÄ™dzie dominowaÅ‚ nad pozostaÅ‚ymi. W rezultacie dźwiÄ™k może wydawać siÄ™ "Å›ciÄ…gniÄ™ty" w jednÄ… stronÄ™ lub niewyraźny. Jeszcze gorzej, gdy w grÄ™ wchodzÄ… odbicia od Å›cian lub mebli, które rozmywajÄ… brzmienie i zaburzajÄ… orientacjÄ™ przestrzennÄ….
Ustawienie sprzÄ™tu i jego konfiguracja to nie dodatek – to fundament. Nawet niewielkie korekty mogÄ… sprawić, że usÅ‚yszymy szczegóÅ‚y, których wczeÅ›niej nie byÅ‚o sÅ‚ychać, a scena dźwiÄ™kowa stanie siÄ™ wyraźna i realistyczna. I nie trzeba do tego specjalistycznej wiedzy – wystarczy zrozumieć, jak dziaÅ‚ajÄ… fale dźwiÄ™kowe i jak je skierować tak, by dotarÅ‚y do nas dokÅ‚adnie tam, gdzie powinny.
Ten poradnik pokaże, jak zamienić zwykÅ‚y dźwiÄ™k w domowe kino z prawdziwego zdarzenia – i to bez kosztownych modernizacji, wyłącznie dziÄ™ki dobrze przemyÅ›lanej konfiguracji i rozmieszczeniu sprzÄ™tu.
Co wpÅ‚ywa na odbiór dźwiÄ™ku przestrzennego w naszym salonie?
Zanim zaczniemy przestawiać gÅ‚oÅ›niki i zmieniać ustawienia w menu telewizora czy amplitunera, warto zrozumieć, co w ogóle decyduje o tym, jak odbieramy dźwiÄ™k w pomieszczeniu. Okazuje siÄ™, że to nie tylko kwestia sprzÄ™tu – ogromne znaczenie ma sama przestrzeÅ„, w której go używamy.
KsztaÅ‚t i wielkość pokoju majÄ… bezpoÅ›redni wpÅ‚yw na propagacjÄ™ fal dźwiÄ™kowych. WÄ…skie, wysokie lub nieregularne pomieszczenia powodujÄ…, że dźwiÄ™k odbija siÄ™ w sposób trudny do przewidzenia. JeÅ›li pokój jest bardzo duży i otwarty (np. z kuchniÄ… w aneksie), fale dźwiÄ™kowe rozchodzÄ… siÄ™ szeroko i „gubiÄ…” efekty kierunkowe. Z kolei w maÅ‚ym pokoju fale czÄ™sto odbijajÄ… siÄ™ zbyt szybko, co prowadzi do nieprzyjemnych znieksztaÅ‚ceÅ„ lub pogÅ‚osu.
Twarde i miÄ™kkie powierzchnie również majÄ… ogromne znaczenie. GÅ‚adkie Å›ciany, szklane witryny, panele podÅ‚ogowe czy pÅ‚ytki ceramiczne odbijajÄ… dźwiÄ™k – czasem tak bardzo, że przesÅ‚ania to wÅ‚aÅ›ciwy przekaz. Z drugiej strony miÄ™kkie materiaÅ‚y, takie jak zasÅ‚ony, dywany czy meble tapicerowane, pomagajÄ… pochÅ‚aniać fale dźwiÄ™kowe i zapobiegajÄ… niepożądanym odbiciom, które mogÄ… rozmywać dialogi lub przytÅ‚aczać tony Å›rednie.
Nie bez znaczenia jest również nasze poÅ‚ożenie wzglÄ™dem gÅ‚oÅ›ników. JeÅ›li siedzimy zbyt blisko jednej kolumny, a zbyt daleko od drugiej, dźwiÄ™k bÄ™dzie zaburzony – nie tylko pod wzglÄ™dem gÅ‚oÅ›noÅ›ci, ale też kierunku i balansu. Wrażenie przestrzennoÅ›ci powstaje dopiero wtedy, gdy sygnaÅ‚ dociera do naszych uszu z odpowiednich stron i z odpowiednim opóźnieniem. JeÅ›li kolumny sÄ… rozstawione przypadkowo lub znajdujÄ… siÄ™ poza polem widzenia, caÅ‚y efekt „zanurzenia w dźwiÄ™ku” znika.
Dlatego zanim przystÄ…pimy do ustawiania parametrów technicznych, warto przyjrzeć siÄ™ swojemu pomieszczeniu jak scenie dźwiÄ™kowej. Czasem wystarczy przesunąć kanapÄ™ o kilkadziesiÄ…t centymetrów, zmienić pozycjÄ™ kolumn albo rozsunąć zasÅ‚ony, by system zaczÄ…Å‚ brzmieć tak, jak powinien. W kolejnych częściach poradnika pokażemy, jak to zrobić krok po kroku – niezależnie od tego, czy korzystamy z prostego soundbara, czy z peÅ‚nego zestawu 5.1.
Po ustawieniu gÅ‚oÅ›ników należy skorygować ustawienia samego dźwiÄ™ku. Fot. HotGear
Jak ustawić soundbar z dodatkowymi głośnikami, by naprawdę wykorzystać jego możliwości
Soundbary to Å›wietne rozwiÄ…zanie dla tych z nas, którzy chcÄ… poprawić jakość dźwiÄ™ku bez koniecznoÅ›ci budowania caÅ‚ego zestawu kina domowego. Ale nawet najlepszy soundbar z tylnymi gÅ‚oÅ›nikami i subwooferem nie da oczekiwanego efektu przestrzennego, jeÅ›li go źle ustawimy. Kluczem jest przemyÅ›lane rozmieszczenie elementów systemu i ich odpowiednie skierowanie wzglÄ™dem sÅ‚uchacza.
Zaczynamy od podstaw: sam soundbar powinien stać bezpoÅ›rednio pod telewizorem, możliwie centralnie, najlepiej na wysokoÅ›ci uszu, gdy siedzimy na kanapie. Nie wciskajmy go do szafki RTV ani za ramkÄ™ ekranu – dźwiÄ™k potrzebuje przestrzeni, by siÄ™ rozchodzić. JeÅ›li urzÄ…dzenie ma gÅ‚oÅ›niki skierowane do przodu i na boki (a wiele modeli tak wÅ‚aÅ›nie dziaÅ‚a), blokowanie ich może caÅ‚kowicie zniweczyć efekt surround.
GÅ‚oÅ›niki tylne, jeÅ›li sÄ… w zestawie, powinniÅ›my ustawić za miejscem odsÅ‚uchu – najlepiej symetrycznie, po obu stronach sofy, lekko za niÄ…. Dobrze, jeÅ›li znajdujÄ… siÄ™ nieco powyżej poziomu uszu i sÄ… skierowane w stronÄ™ sÅ‚uchacza. Unikajmy stawiania ich z przodu lub z boku – wówczas nie speÅ‚niajÄ… swojej roli, bo dźwiÄ™k przestrzenny trafia do nas z niewÅ‚aÅ›ciwego kierunku.
Subwoofer (czyli gÅ‚oÅ›nik basowy) ma wiÄ™kszÄ… dowolność ustawienia – bas nie jest tak kierunkowy jak inne pasma. W praktyce jednak najlepiej sprawdza siÄ™, gdy stoi blisko jednej ze Å›cian, ale nie w samym rogu, gdzie może powodować dudnienie. Warto eksperymentować – przestawiajÄ…c go o kilkadziesiÄ…t centymetrów można uzyskać zupeÅ‚nie inne brzmienie. JeÅ›li to możliwe, dobrze jest ustawić go bliżej sÅ‚uchacza niż telewizora – wtedy efekt basu jest bardziej wyczuwalny.
Na koniec warto wspomnieć o czymÅ›, co czÄ™sto pomijamy: kÄ…tach nachylenia. JeÅ›li gÅ‚oÅ›niki tylne stojÄ… zbyt nisko, a nie sÄ… skierowane w górÄ™ (lub w stronÄ™ sÅ‚uchacza), fala dźwiÄ™kowa może w ogóle do nas nie dotrzeć we wÅ‚aÅ›ciwej formie. Podobnie, jeÅ›li soundbar jest przechylony do tyÅ‚u lub zasÅ‚oniÄ™ty.
PrawidÅ‚owe ustawienie nawet prostego systemu z soundbarem potrafi zrobić ogromnÄ… różnicÄ™. DziÄ™ki przemyÅ›lanej lokalizacji i skierowaniu każdego elementu systemu możemy uzyskać autentyczny efekt przestrzennoÅ›ci, który sprawi, że dźwiÄ™k bÄ™dzie rzeczywiÅ›cie nas otaczaÅ‚ – tak jak powinien.
Klasyczny zestaw 5.1 – jak prawidÅ‚owo rozmieÅ›cić wszystkie kolumny
Zestaw 5.1 to klasyka kina domowego: trzy gÅ‚oÅ›niki z przodu (lewy, centralny i prawy), dwa z tyÅ‚u (surround) i subwoofer. Choć konfiguracja wydaje siÄ™ prosta, efekt koÅ„cowy zależy od detali – a te czÄ™sto sÄ… pomijane. DźwiÄ™k przestrzenny dziaÅ‚a tylko wtedy, gdy fale z każdego kanaÅ‚u docierajÄ… do nas we wÅ‚aÅ›ciwym czasie i z odpowiedniego kierunku.
Głośniki frontowe (lewy i prawy) powinny znajdować się po obu stronach telewizora, mniej więcej na tej samej wysokości co nasze uszy. Warto lekko skierować je do środka, w stronę widza. Ustawienie ich zbyt blisko ścian lub w linii prostej (bez kąta) może sprawić, że scena dźwiękowa będzie płaska i bez wyraźnego kierunku.
GÅ‚oÅ›nik centralny to jeden z najważniejszych elementów – odpowiada za dialogi i gÅ‚ówne akcje dźwiÄ™kowe z ekranu. Powinien znajdować siÄ™ dokÅ‚adnie na Å›rodku, pod lub nad ekranem, skierowany wprost na twarz sÅ‚uchacza. W żadnym wypadku nie chowajmy go do szafki – to czÄ™sty błąd, który „dusi” gÅ‚osy i pogarsza zrozumiaÅ‚ość mowy.
Kolumny surround (tylne) powinny być umieszczone za plecami sÅ‚uchacza, mniej wiÄ™cej na wysokoÅ›ci gÅ‚owy lub nieco wyżej. Idealnie, jeÅ›li stojÄ… symetrycznie i nie sÄ… skierowane w sufit czy podÅ‚ogÄ™, ale lekko w stronÄ™ centrum kanapy. W przypadku braku miejsca można rozważyć montaż na Å›cianach – ważne, by nie byÅ‚y umieszczone zbyt blisko gÅ‚owy lub na wysokoÅ›ci kolan, co powoduje błędne odbieranie kierunku dźwiÄ™ku.
Subwoofer rzÄ…dzi siÄ™ nieco innymi prawami – niskie czÄ™stotliwoÅ›ci, jak już wczeÅ›niej wspomniaÅ‚em, sÄ… mniej kierunkowe, ale to nie znaczy, że jego ustawienie nie ma znaczenia. Najlepiej sprawdza siÄ™, gdy stoi blisko jednej ze Å›cian (ale nie bezpoÅ›rednio w rogu). Dobrym sposobem na znalezienie idealnego miejsca jest tzw. subwoofer crawl – stawiamy subwoofer na miejscu kanapy, a sami klÄ™kamy przy różnych Å›cianach i sÅ‚uchamy, gdzie bas brzmi najczyÅ›ciej. Tam wÅ‚aÅ›nie warto go ustawić.
Wszystkie gÅ‚oÅ›niki powinny mieć jak najbardziej równÄ… odlegÅ‚ość od miejsca odsÅ‚uchu. JeÅ›li pomieszczenie na to nie pozwala, wyrównamy to później w ustawieniach opóźnieÅ„ (o czym w dalszej części poradnika). Na tym etapie najważniejsze jest Å›wiadome i symetryczne rozmieszczenie sprzÄ™tu, z uwzglÄ™dnieniem kierunku, wysokoÅ›ci i przestrzeni wokóÅ‚ gÅ‚oÅ›ników.
Dobrze ustawiony zestaw 5.1 nie tylko zapewni efekt „dźwiÄ™ku dookoÅ‚a”, ale też pozwoli usÅ‚yszeć detale, które wczeÅ›niej umykaÅ‚y – jak szepty z tyÅ‚u sali, kroki za plecami czy dynamiczne przeloty z lewej do prawej strony. To wÅ‚aÅ›nie w takiej konfiguracji kino domowe nabiera prawdziwego znaczenia.
Prawidłowe ustawienie kolumn 5.1. Grafika HotGear
Ustawiamy opóźnienia i balans kanaÅ‚ów – precyzja ma znaczenie
Rozstawienie gÅ‚oÅ›ników to dopiero poÅ‚owa sukcesu. Nawet jeÅ›li wszystkie kolumny sÄ… ustawione poprawnie, dźwiÄ™k nie zabrzmi naturalnie, jeÅ›li nie zsynchronizujemy go z naszym poÅ‚ożeniem w pomieszczeniu. WÅ‚aÅ›nie dlatego tak istotne jest ustawienie opóźnieÅ„ czasowych (tzw. „speaker delay”) i balansu gÅ‚oÅ›noÅ›ci każdego kanaÅ‚u – najczęściej z poziomu amplitunera lub menu telewizora.
Zacznijmy od opóźnieÅ„. Każdy gÅ‚oÅ›nik znajduje siÄ™ w innej odlegÅ‚oÅ›ci od sÅ‚uchacza, wiÄ™c dźwiÄ™k z nich dociera do uszu w różnym czasie. Nasz mózg jest niezwykle czuÅ‚y na te różnice – nawet kilkadziesiÄ…t milisekund może zaburzyć efekt przestrzennoÅ›ci i sprawić, że coÅ›, co powinno brzmieć z tyÅ‚u, bÄ™dzie sÅ‚yszane z boku lub z przodu.
WiÄ™kszość amplitunerów (a nawet niektóre telewizory) umożliwia rÄ™czne wpisanie odlegÅ‚oÅ›ci każdego gÅ‚oÅ›nika od miejsca odsÅ‚uchu. Warto to zrobić z miarkÄ… w rÄ™ku – mierzymy odlegÅ‚ość od Å›rodka gÅ‚oÅ›nika do miejsca, gdzie siedzimy. System automatycznie przeliczy to na czas opóźnienia, tak aby dźwiÄ™k z każdego kanaÅ‚u dotarÅ‚ do nas w idealnie tym samym momencie.
Kolejny krok to balans gÅ‚oÅ›noÅ›ci miÄ™dzy kanaÅ‚ami. Gdy jeden z gÅ‚oÅ›ników jest bliżej nas niż pozostaÅ‚e, jego sygnaÅ‚ bÄ™dzie wydawaÅ‚ siÄ™ gÅ‚oÅ›niejszy. Dlatego w menu systemu dźwiÄ™ku warto znaleźć funkcjÄ™ kalibracji poziomu (czÄ™sto opisanÄ… jako „Test tone” lub „Level calibration”) i przesÅ‚uchać po kolei wszystkie kanaÅ‚y. JeÅ›li jeden z nich wybija siÄ™ ponad resztÄ™ – delikatnie go przyciszmy lub podbijmy resztÄ™.
Nie zapominajmy też o synchronizacji dźwiÄ™ku z obrazem – jeÅ›li zauważamy, że dźwiÄ™k wyprzedza lub opóźnia siÄ™ wzglÄ™dem ruchu ust postaci na ekranie, skorzystajmy z funkcji „audio delay” lub „lip sync” dostÄ™pnej w wiÄ™kszoÅ›ci telewizorów i amplitunerów. To drobiazg, który ma ogromny wpÅ‚yw na komfort odbioru.
Automatyczna kalibracja – kiedy warto z niej skorzystać, a kiedy lepiej jÄ… poprawić
WiÄ™kszość nowoczesnych amplitunerów i systemów kina domowego oferuje automatycznÄ… kalibracjÄ™ dźwiÄ™ku – funkcjÄ™, która przy użyciu mikrofonu pomiarowego analizuje akustykÄ™ pomieszczenia i dostosowuje ustawienia opóźnieÅ„, gÅ‚oÅ›noÅ›ci i charakterystyki brzmienia dla każdego kanaÅ‚u. Brzmi jak idealne rozwiÄ…zanie? Częściowo tak – ale warto wiedzieć, czego siÄ™ po niej spodziewać i kiedy zaufać wynikom z automatu, a kiedy wprowadzić poprawki samodzielnie.
Zacznijmy od zalet. Kalibracja automatyczna (znana np. jako Audyssey, YPAO, MCACC czy Dirac Live) potrafi zaoszczÄ™dzić sporo czasu. Wystarczy ustawić mikrofon w miejscu odsÅ‚uchu (najlepiej na poziomie uszu), uruchomić procedurÄ™ i poczekać kilka minut, aż system „przeskanuje” pomieszczenie testowymi sygnaÅ‚ami. Na podstawie pomiarów ustawi nie tylko odlegÅ‚oÅ›ci i opóźnienia, ale też skoryguje pasmo czÄ™stotliwoÅ›ci, by zneutralizować wpÅ‚yw odbić, rezonansów i niedoskonaÅ‚oÅ›ci akustycznych.
W wielu przypadkach taka kalibracja daje bardzo dobre efekty – szczególnie w symetrycznych, dobrze umeblowanych pokojach o umiarkowanej wielkoÅ›ci. Zyskamy wtedy bardziej wyrównane brzmienie, lepszÄ… separacjÄ™ kanaÅ‚ów i wyraźniejsze dialogi bez potrzeby rÄ™cznego grzebania w ustawieniach.
Ale sÄ… też ograniczenia. W asymetrycznych wnÄ™trzach, z otwartÄ… przestrzeniÄ…, nieregularnymi Å›cianami albo dużą iloÅ›ciÄ… twardych powierzchni, automatyka może siÄ™ pogubić. Może na przykÅ‚ad uznać, że gÅ‚oÅ›nik znajdujÄ…cy siÄ™ fizycznie za nami należy do kanaÅ‚u przedniego – albo przyciszyć subwoofer zbyt mocno, bo wykryje zbyt dużo niskich czÄ™stotliwoÅ›ci wynikajÄ…cych z odbić.
Dlatego po zakoÅ„czonej kalibracji warto przejrzeć ustawienia i – jeÅ›li trzeba – poprawić je rÄ™cznie. Szczególnie warto zwrócić uwagÄ™ na:
- głośność kanału centralnego (czy dialogi są czytelne),
- intensywność subwoofera (czy bas jest obecny, ale nie dominuje),
- równowagÄ™ miÄ™dzy gÅ‚oÅ›nikami tylnymi a przednimi (czy efekt surround jest naturalny).
W skrócie: automatyczna kalibracja to bardzo przydatne narzÄ™dzie, ale nie zastÄ…pi Å›wiadomego odsÅ‚uchu. Traktujmy jÄ… jako punkt wyjÅ›cia – coÅ›, co przyspieszy konfiguracjÄ™, ale nie wyrÄ™czy nas caÅ‚kowicie. Ostateczne brzmienie zawsze najlepiej ocenić wÅ‚asnymi uszami – to my mamy być otoczeni dźwiÄ™kiem, a nie tylko dane z mikrofonu.
NajczÄ™stsze błędy, które psujÄ… efekt przestrzennego dźwiÄ™ku
Nawet najlepszy soundbar czy zaawansowany zestaw 5.1 nie bÄ™dÄ… brzmieć tak, jak powinny, jeÅ›li popeÅ‚nimy błędy, które – niestety – wciąż zdarzajÄ… siÄ™ bardzo czÄ™sto. W tej części przyjrzymy siÄ™ kilku z nich i podpowiemy, jak ich unikać, by naprawdÄ™ usÅ‚yszeć różnicÄ™.
GÅ‚oÅ›niki ukryte w meblach lub zasÅ‚oniÄ™te – to jedna z najczÄ™stszych i najbardziej destrukcyjnych decyzji. Wstawianie gÅ‚oÅ›ników do zamkniÄ™tej szafki RTV albo przysÅ‚anianie ich dekoracjami caÅ‚kowicie zaburza propagacjÄ™ dźwiÄ™ku. Kolumny potrzebujÄ… przestrzeni – i to nie tylko po bokach, ale także przed sobÄ…. ZasÅ‚oniÄ™ty gÅ‚oÅ›nik traci klarowność, traci kierunek i zamiast otaczać, po prostu dudni.
Subwoofer wciÅ›niÄ™ty w róg pokoju – to błąd, który niemal zawsze skutkuje nadmiernym, dudniÄ…cym basem. Róg dziaÅ‚a jak akustyczny wzmacniacz niskich czÄ™stotliwoÅ›ci – ale nie w pozytywnym sensie. Zamiast peÅ‚nych, miÄ™kkich tonów basowych sÅ‚yszymy przytÅ‚aczajÄ…ce buczenie. Subwoofer powinien mieć trochÄ™ przestrzeni i znajdować siÄ™ w miejscu, które pozwala na równomierne rozchodzenie siÄ™ dźwiÄ™ku – niekoniecznie blisko telewizora.
Brak synchronizacji z obrazem – zlekceważenie ustawieÅ„ typu „lip sync” lub „audio delay” może sprawić, że nawet najlepiej ustawione kolumny nie bÄ™dÄ… robiÅ‚y wrażenia. Nasz mózg nie znosi rozbieżnoÅ›ci miÄ™dzy ruchem ust a dźwiÄ™kiem – kilka setnych sekundy różnicy wystarczy, by zburzyć caÅ‚y realizm sceny.
Ignorowanie opóźnieÅ„ i balansu kanaÅ‚ów – zdarza siÄ™, że gÅ‚oÅ›niki sÄ… dobrze rozmieszczone, ale ich odlegÅ‚oÅ›ci i poziomy gÅ‚oÅ›noÅ›ci nie zostaÅ‚y wyrównane. Efekt? GÅ‚oÅ›nik znajdujÄ…cy siÄ™ bliżej brzmi gÅ‚oÅ›niej, a scena dźwiÄ™kowa przesuwa siÄ™ w jego stronÄ™. Bez korekty balans siÄ™ rozjeżdża, a dźwiÄ™k traci głębiÄ™.
Zbyt wiele efektów DSP lub trybów dźwiÄ™ku „kino” – niektóre telewizory i amplitunery oferujÄ… imponujÄ…co brzmiÄ…ce tryby, które majÄ… „poprawić” dźwiÄ™k. Niestety, czÄ™sto psujÄ… one balans tonalny, nadmiernie eksponujÄ… basy lub rozciÄ…gajÄ… scenÄ™ dźwiÄ™kowÄ… kosztem precyzji. JeÅ›li dźwiÄ™k wydaje siÄ™ przesadzony albo sztucznie „rozlany”, warto wrócić do neutralnych ustawieÅ„ i zacząć od nowa.
Kluczem do sukcesu jest Å›wiadomość. Nie chodzi o to, by wszystko ustawiać „na sÅ‚uch” lub ufać tylko fabrycznym presetom. Wystarczy poÅ›wiÄ™cić chwilÄ™ na analizÄ™ wÅ‚asnej przestrzeni, dostosować sprzÄ™t do warunków i unikać kilku prostych błędów. Tylko wtedy dźwiÄ™k naprawdÄ™ nas otoczy – i to nie na pokaz, ale w peÅ‚ni Å›wiadomie.
Podsumowanie
Prawdziwy efekt przestrzennego dźwiÄ™ku w domowym salonie to nie kwestia ceny sprzÄ™tu, ale Å›wiadomego ustawienia i konfiguracji. Nawet najlepszy soundbar czy rozbudowany zestaw 5.1 nie pokażą peÅ‚ni swoich możliwoÅ›ci, jeÅ›li kolumny sÄ… rozstawione przypadkowo, subwoofer dudni z kÄ…ta pokoju, a opóźnienia miÄ™dzy kanaÅ‚ami nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione.
Wystarczy jednak kilka dobrze przemyÅ›lanych kroków – od prawidÅ‚owego rozmieszczenia gÅ‚oÅ›ników, przez rÄ™czne ustawienie opóźnieÅ„, po kontrolÄ™ ustawieÅ„ dźwiÄ™ku w telewizorze lub amplitunerze – by osiÄ…gnąć poziom brzmienia, który naprawdÄ™ nas wciÄ…ga. Efekt nie wymaga przebudowy salonu ani inwestycji w dodatkowe urzÄ…dzenia. Wymaga tylko uwagi i precyzji.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE