Funkcja autorespondera jest jednym z najbardziej przydatnych dodatków do programów pocztowych. JednÄ… z popularniejszych, używanÄ… w wielu biurach jest ta z programu Gmail – daje sporo opcji konfiguracyjnych i jest dość przyjazna w obsÅ‚udze. Co ważne, jeÅ›li korzystamy z konta pocztowego Google, a zapomnimy ustawić autorespondera na komputerze, możemy to zrobić także za pomocÄ… aplikacji na smartfona. Jak to zrobić, wyjaÅ›niamy poniżej.
Włączanie i wyłączanie autorespondera Google na komputerze
- otwieramy aplikacjÄ™ Gmaila na komputerze,
- w prawym górnym rogu aplikacji należy kliknąć Ustawienia, a potem Zobacz wszystkie ustawienia,
- nastÄ™pnie przewijamy stronÄ™ w dóÅ‚ do sekcji Wiadomość o nieobecnoÅ›ci,
- w menu, które siÄ™ otworzy, wybieramy pozycjÄ™ Wiadomość o nieobecnoÅ›ci wÅ‚Ä…czona,
- w kolejnym kroku należy okreÅ›lić zakres dat, temat i treść wiadomoÅ›ci, która bÄ™dzie wysyÅ‚ana osobom, które spróbujÄ… siÄ™ z nami kontaktować,
- można ustawić, by wiadomość o nieobecnoÅ›ci widziaÅ‚y tylko osoby z naszej listy kontaktów, by tak siÄ™ staÅ‚o, zaznaczamy odpowiednie pole wyboru pod wiadomoÅ›ciÄ…,
- u dołu strony klikamy Zapisz zmiany i gotowe.
W czasie gdy wiadomość o nieobecnoÅ›ci jest aktywna, u góry na liÅ›cie Odebranych wyÅ›wietla siÄ™ komunikat z tematem tej wiadomoÅ›ci. Aby zakoÅ„czyć dziaÅ‚anie autorespondera, należy kliknąć informacjÄ™ o nieobecnoÅ›ci i wybrać przycisk ZakoÅ„cz teraz.
Włączanie i wyłączanie wiadomości o nieobecności na urządzeniach z Androidem
- otwieramy aplikacjÄ™ Gmail na telefonie lub tablecie,
- w lewym górnym rogu klikamy ikonÄ™ trzech pasków, która otworzy Menu,
- przewijamy w dóÅ‚ listÄ™, która siÄ™ wyÅ›wietli i klikamy Ustawienia,
- wybieramy konto, na którym chcemy wprowadzić to ustawienie,
- następnie klikamy na pozycję Wiadomość o nieobecności,
- u góry ekranu ustawiamy Wiadomość o nieobecnoÅ›ci na WÅ‚Ä…czone.
- ustalamy zakres dat obowiązywania reguły, następnie temat i treść wiadomości zwrotnej,
- na koniec klikamy Gotowe.
Aby wyÅ‚Ä…czyć wiadomość o nieobecnoÅ›ci, można to zrobić przeÅ‚Ä…cznikiem WyÅ‚Ä…cz, który znajduje siÄ™ w tym samym menu.
WÅ‚Ä…czanie i wyÅ‚Ä…czanie autorespondera Gmail w iPhone’ach i iPadach
- na iPhone lub iPadzie otwieramy aplikacjÄ™ Gmail,
- w lewym górnym rogu aplikacji klikamy Menu,
- przewijamy w dóÅ‚, a nastÄ™pnie klikamy w Ustawienia,
- stukamy w konto, z którego chcemy wysyÅ‚ać automatyczne odpowiedzi,
- następnie klikamy Vacation Responder,
- przełączamy Vacation Responder na Włączone,
- wypeÅ‚niamy zakres dat, temat i treść wiadomoÅ›ci, która bÄ™dzie wysyÅ‚ana podczas naszej nieobecnoÅ›ci,
- w prawym górnym rogu klikamy na zakoÅ„czenie Zapisz.
- Aby wyłączyć odpowiedź dotyczącą urlopu, przełącz "Vacation Responder" na Wyłączone
Jakie są reguły działania autorespondera w Gmailu?
Po ustawieniu zakresu dat autorespondera, wiadomoÅ›ci o nieobecnoÅ›ci zaczynajÄ… być wysyÅ‚ane osobom, które coÅ› do nas napiszÄ… o godzinie 00:00 w pierwszym dniu ważnoÅ›ci, a koniec dziaÅ‚ania tej funkcji nastÄ™puje o 23:59 w ostatnim dniu ważnoÅ›ci, choć oczywiÅ›cie mamy możliwość, by to rÄ™cznie (wedÅ‚ug powyższej instrukcji) wyÅ‚Ä…czyć wczeÅ›niej.
Co ważne, standardowo wiadomość o nieobecnoÅ›ci jest wysyÅ‚ana do nadawcy e-maila tylko przy pierwszej próbie kontaktu. JeÅ›li ktoÅ› napisze do nas kilka wiadomoÅ›ci w krótkim czasie, tylko na pierwszÄ… otrzyma automatycznÄ… odpowiedź.
SÄ… jednak pewne wyjÄ…tki:
Kiedy ten sam nadawca wiadomoÅ›ci podejmie kolejnÄ… próbÄ™ kontaktu z nami po czterech dniach, a nasz autorespondera jest caÅ‚y czas aktywny.
System „resetuje siÄ™” w momencie modyfikacji treÅ›ci wiadomoÅ›ci zwrotnej przez nas samych. W efekcie osoba, która otrzymaÅ‚a naszÄ… automatycznÄ… wiadomość o nieobecnoÅ›ci, a skontaktuje siÄ™ ponownie (a my w miÄ™dzyczasie edytowaliÅ›my ustawienia autorespondera), także dostanie nowÄ… automatycznÄ… odpowiedź.
Co ważne, jeÅ›li korzystamy z Gmaila na koncie sÅ‚użbowym, szkolnym lub innym dostarczanym przez dowolnÄ… organizacjÄ™ lub instytucjÄ™, można przy okazji wybrać, czy odpowiedź z naszego autorespondera bÄ™dzie wysyÅ‚ana do wszystkich czy tylko do osób z firmy/grupy.
Przy okazji warto wiedzieć, że odpowiedzi z autorespondera nie otrzymajÄ… nadawcy wiadomoÅ›ci, których Gmail uzna za spam.
Jak sprawdzić status, że ktoÅ› do kogo piszemy, jest „Poza biurem”?
Gmail umożliwia szybkie sprawdzenie, czy osoba, do której piszemy wiadomość, jest w pracy, bez autorespondera. SÅ‚uży do tego status „Poza biurem”.
Gdy nasz adresat ma w kalendarzu ustawione wydarzenie „Poza biurem”, Gmail wyÅ›wietli opis o tej samej nazwie w trakcie pisania przez nas e-maila do takiej osoby. Można wówczas oczywiÅ›cie wysÅ‚ać wiadomość, ale z góry wiadomo, że raczej nie otrzymamy odpowiedzi natychmiast.
Jak utworzyć status „Poza biurem”?
Gdy utworzymy status „Poza biurem”, osoby z naszego krÄ™gu zobaczÄ…, że jesteÅ›my nieobecni, bÄ™dÄ… widzieć to w trakcie pisania wiadomoÅ›ci do nas, a nasz kalendarz bÄ™dzie automatycznie odrzucaÅ‚ spotkania wyznaczane na ten czas.
By ustawić status „Poza biurem” trzeba:
- otworzyć Kalendarz Google na komputerze,
- u góry kalendarza kliknąć pierwszy dzieÅ„, w którym nas nie bÄ™dzie w pracy,
- wybrać opcję Poza biurem,
- następnie wybieramy zakres dat, kiedy będziemy niedostępni, można tu też określić zakres godzinowy,
- na koniec klikamy Zapisz.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE