Czym w ogóle różnią się opony letnie i zimowe?
Opony letnie i zimowe różnią się składem gumy oraz bieżnikiem, co ma wpływ na ich zachowanie na drodze w zależności od warunków atmosferycznych. Bieżnik opony zimowej różni się od bieżnika opony letniej pod względem kształtu, głębokości, oraz układu rowków bieżnikowych.
Opony zimowe mają zazwyczaj głębszy bieżnik, co pozwala na lepsze odprowadzanie wody, błota, śniegu i lodu spod kół, co zapewnia lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Bieżnik opony zimowej składa się z większej liczby lameli — mniejszych rowków bieżnikowych, które poprawiają przyczepność na śniegu i lodzie. Ponadto bieżnik opony zimowej ma często specjalne kształty i rowki, które zwiększają jego przyczepność, zwłaszcza na śniegu i lodzie.
Bieżnik opony letniej natomiast jest zazwyczaj płytszy i bardziej płaski, co zapewnia lepszą przyczepność na suchej nawierzchni, ale gorzej sprawdza się na śliskim podłożu. Bieżnik opony letniej ma mniejszą ilość rowków, a jego kształt i układ są zoptymalizowane dla jazdy na suchych i mokrych drogach.
Krótko mówiąc, bieżnik opony zimowej jest bardziej złożony i głębszy niż bieżnik opony letniej, a jego kształt i układ są zoptymalizowane dla jazdy w zimowych warunkach, zapewniając lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i innych śliskich nawierzchniach.
Kiedy najlepiej przesiąść się na opony letnie?
Opony letnie są przeznaczone do użytku w okresie, w którym średnia dobowa temperatura powietrza przekracza 7 stopni Celsjusza. Są bowiem wykonane z twardej gumy, która jest bardziej odporna na wysokie temperatury, co pozwala na lepszą przyczepność do suchej nawierzchni. W Polsce optymalnym momentem przesiadki z opon zimowych na letnie jest zwykle połowa kwietnia, kiedy robi się odpowiednio ciepło.
Opony zimowe natomiast są przeznaczone do użytku w okresie chłodniejszym, gdy temperatura dobowa jest niższa niż wspomniane 7 stopni Celsjusza. Są wykonane z bardziej miękkiej gumy, która jest elastyczna w niskich temperaturach, co pozwala na lepszą przyczepność do śliskiej nawierzchni w warunkach mrozu.
Warto pamiętać, że opony letnie nie są przeznaczone do jazdy w warunkach zimowych, a opony zimowe nie są przeznaczone do jazdy w warunkach letnich. Używanie niewłaściwych opon może zwiększyć ryzyko wypadków na drodze, dlatego ważne jest, aby dostosować rodzaj opon do panujących warunków atmosferycznych.
Dlaczego używanie opon zimowych latem to zły pomysł?
Nie należy stosować opon zimowych latem z kilku powodów:
- Po pierwsze, opony zimowe są wykonane z miększej gumy, która zapewnia lepszą przyczepność na niskich temperaturach, takich jak te, które panują w czasie zimy. Wysokie temperatury latem powodują, że miękka gumowa mieszanka zaczyna się szybciej zużywać, a to skutkuje nie tylko mniejszą wydajnością i krótszą żywotnością opon, ale także gorzej trzymają się na suchej nawierzchni, co zwiększa ryzyko poślizgu.
- Po drugie, opony zimowe mają bieżnik zoptymalizowany do jazdy na śniegu i lodzie. Bieżnik jest głębszy i bardziej złożony, co pozwala na lepsze trzymanie się na śliskiej nawierzchni. Jednakże na suchej nawierzchni bieżnik taki opony zwiększa opór toczenia, co prowadzi do większego zużycia paliwa i emisji spalin, a także wydłuża drogę hamowania.
- Po trzecie, opony zimowe są mniej efektywne na mokrej nawierzchni w porównaniu do opon letnich. Wysoka temperatura latem może powodować szybkie zużycie gumy i utratę właściwości przyczepnych na mokrej nawierzchni.
Dlatego też stosowanie opon zimowych latem nie tylko może zwiększyć ryzyko wypadków na drodze, ale także prowadzić do szybszego zużycia opon, co jest nieekonomiczne. Zaleca się stosowanie opon letnich w okresie letnim i opon zimowych w okresie zimowym, aby zapewnić maksymalną wydajność i bezpieczeństwo na drodze.
Czy są opony, których zmieniać nie trzeba?
Tak, istnieją opony całoroczne, które są zaprojektowane do jazdy w różnych warunkach pogodowych, włączając w to zarówno suche i mokre nawierzchnie, jak i śnieg i lód. Opony całoroczne nazywane są też z angielska oponami "all-season". Opony całoroczne stanowią kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi, zapewniając dobre osiągi na drodze w zróżnicowanych warunkach pogodowych przez cały rok.
Opony całoroczne mają specjalną gumę i bieżnik, które zapewniają dobrą przyczepność na suchej, mokrej i śliskiej nawierzchni. Ich bieżnik jest mniej skomplikowany niż bieżnik opon zimowych, ale bardziej złożony niż bieżnik opon letnich, co pozwala na dobrą przyczepność na śniegu i lodzie. Opony całoroczne są więc rozwiązaniem, które może być bardziej praktyczne niż zmiana opon sezonowo, szczególnie dla kierowców, którzy jeżdżą w regionach o umiarkowanym klimacie i w miejscach, gdzie zima jest łagodniejsza.
Warto jednak pamiętać, że opony całoroczne są kompromisem, co oznacza, że ich wydajność może być niższa niż opon zimowych lub letnich w odpowiednich warunkach. Na przykład, opony całoroczne mogą mieć gorsze osiągi na śniegu niż opony zimowe, a na suchej nawierzchni — gorsze osiągi niż opony letnie. Dlatego też, jeśli mieszkamy w miejscu, gdzie występują surowe warunki zimowe lub bardzo gorące lato, warto jednak mocniej zastanowić się nad zastosowaniem dedykowanych opon sezonowych.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE