W standardowej sytuacji każdy zakłada i przedłuża swój profil zaufany samodzielnie, a termin 3 lat biegnie od momentu założenia profilu, więc terminy te nie powinny się na siebie nakładać. Tym razem jest jednak inaczej – z powodu pandemii i obostrzeń pandemicznych, ważność profili w 2020 roku została automatycznie wydłużona wszystkim posiadaczom o 3 lata, do 31 października 2023 roku. Termin ten właśnie się zbliża i tym razem nie będzie automatycznego przedłużenia. Jeśli zatem chcemy dalej korzystać z funkcji profilu zaufanego, musimy go przedłużyć samodzielnie.
Część posiadaczy profilu zaufanego już dostała SMS, oficjalny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji, który informuje o konieczności przedłużenia ważności konta. Nie jest to żadne oszustwo, ale sposób na szybkie dotarcie do milionów użytkowników i przypomnienie im, że ważność ich profilu mija. Trzeba jednak uważać na cyberprzestępców, którzy mogą podszywać się pod akcję ministerstwa – w oryginalnej wiadomości nie ma żadnych linków, jedynie informacja.
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych przez internet. Dzięki niemu można podpisywać dokumenty elektronicznie, składać wnioski, otrzymywać zaświadczenia i korzystać z wielu innych usług online. Co ważne, profil zaufany jest bezpieczny i łatwy w użyciu.
Aby go założyć, wystarczy mieć dowód osobisty, adres e-mail i telefon komórkowy. Można to zrobić na kilka sposobów: przez bankowość elektroniczną, punkt potwierdzający lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Profil zaufany jest standardowo ważny przez 3 lata i można go odnowić przez internet.
Korzystanie z profilu zaufanego daje wiele korzyści. Przede wszystkim oszczędza czas i pieniądze, ponieważ nie trzeba chodzić do urzędów i płacić za opłaty skarbowe. Poza tym można mieć dostęp do swoich danych i spraw w dowolnym miejscu i czasie. Profil zaufany jest również przydatny w sytuacjach awaryjnych, np. gdy trzeba zgłosić utratę dowodu osobistego lub zmienić adres zameldowania. To nowoczesne rozwiązanie, które ułatwia kontakt z administracją publiczną i podnosi jakość obsługi obywateli.
Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?
Aby bez przeszkód korzystać z profilu zaufanego, trzeba go aktywować i przedłużać jego ważność co 3 lata. Jak to zrobić?
Aby przedłużyć ważność profilu zaufanego, należy zalogować się na stronie https://pz.gov.pl/pz/login (np. przez konto bankowe), wówczas w prawym górnym rogu obok imienia i nazwiska pojawi się niebieska strzałka — klikamy na nią, następnie należy przejść do zakładki "Profil Zaufany" i wybrać opcję "Przedłuż ważność profilu". W kolejnym kroku trzeba potwierdzić swoją tożsamość — pojawią się odpowiednie instrukcje. Po jej potwierdzeniu otrzyma się kod SMS na podany numer telefonu. Wprowadzając ów kod w formularz, można przedłużyć ważność profilu zaufanego na kolejne 3 lata.
Jeśli nie pamięta się hasła do profilu zaufanego, można je zresetować, klikając na link "Nie pamiętam hasła" na stronie logowania. Wymagane będzie podanie numeru PESEL i adresu e-mail, na który zostanie wysłany link do zmiany hasła.
Jeśli nie ma się dostępu do numeru telefonu lub adresu e-mail podanego przy rejestracji profilu zaufanego, należy skontaktować się z Centrum Obsługi Profilu Zaufanego pod numerem + 48 (42) 253 54 50 czynny pn. – pt. w godzinach 7:00 – 18:00 lub e-mailem: pz-pomoc@coi.gov.pl. Można też udać się osobiście do dowolnego punktu potwierdzającego tożsamość i poprosić o zmianę danych kontaktowych.
Podsumowanie
Dlaczego warto przedłużyć ważność profilu zaufanego? Oto kilka kluczowych powodów:
Przedłużenie profilu zaufanego jest szybkie i proste. Nie musisz ponownie przechodzić całej procedury aktywacji, wystarczy zalogować się na stronie https://pz.gov.pl i kliknąć przycisk "Przedłuż profil". Możesz to zrobić nawet rok przed wygaśnięciem profilu.
Przedłużenie profilu zaufanego zapewnia ci ciągłość korzystania z usług elektronicznych. Nie musisz martwić się, że zapomnisz o terminie ważności profilu i stracisz dostęp do swoich spraw online. Przedłużając profil, otrzymasz automatyczne powiadomienie na swój adres e-mail i numer telefonu.
Przedłużenie profilu zaufanego pozwala ci korzystać z nowych funkcjonalności i usług, które są stale dodawane do systemu. Profil zaufany umożliwia nie tylko kontakt z administracją publiczną, ale także z innymi podmiotami, takimi jak banki, ubezpieczyciele czy operatorzy telekomunikacyjni. Możesz np. podpisywać umowy, składać wnioski czy sprawdzać swoje dane w różnych bazach.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE