Zabezpieczenie wrażliwych danych znajdujących się na komputerze to najlepszy sposób na uniknięcie przykrych konsekwencji, jakie mogą wystąpić, gdy sprzęt zostanie nam skradziony lub gdy hakerzy, lub inne osoby niepowołane uzyskają do niego dostęp, chociażby przez sieć. A zdarza się, że jesteśmy posiadaczami ważnych dokumentów, od których zależy nasza pozycja w miejscu pracy, relacje z bliskimi, sytuacja finansowa i majątkowa, interesy naszej firmy itp.
Zresztą dla każdego co innego jest szczególnie ważne i ma realną wartość. W każdym razie świadomość, że takie pliki są dobrze zabezpieczone, może nam dać znacznie większy osobisty komfort i poczucie bezpieczeństwa, niż w sytuacji, gdy tych zabezpieczeń nie ma.
Na szczęście w takich sytuacjach – jak zresztą bardzo często w dzisiejszych czasach – przychodzi nowoczesna technologia. Jeśli jesteśmy posiadaczami systemu Windows, możemy skorzystać z kilku wbudowanych w sam system metod szyfrowania zarówno pojedynczych plików, jak i nawet całych folderów lub dysków. Co kluczowe, nie trzeba mieć żadnej wiedzy programistycznej, by z tych udogodnień skorzystać. Wszystko możemy ustawić samodzielnie, wystarczy, że posiadamy system w wersji Pro lub Enterprise.
Jak zaszyfrować plik z poziomu Windows?
Najprostszą metodą szyfrowania jest użycie sposobu dostępnego w wybranych najnowszych wersjach systemu Windows (w tym Windows 7 Ultimate oraz Enterprise, 10 Pro oraz Enterprise, a także 11 Pro, Enterprise i Education). Polega on na zaszyfrowaniu konkretnego pliku lub folderu z poziomu Eksploratora, czyli po prostu w oknie systemu. By zabezpieczyć wybrany plik lub folder:
- klikamy prawym przyciskiem myszy plik, który chcemy zaszyfrować,
- wybieramy Właściwości, a następnie Zaawansowane,
- zaznaczamy opcję Szyfruj zawartość, aby zabezpieczyć dane i zatwierdzamy OK (by zamknąć okno Atrybuty zaawansowane),
- po zamknięciu okna klikamy Zastosuj oraz jeszcze raz OK.
W czasie procesu zostaniemy zwykle poproszeni o ustanowienie klucza zabezpieczeń, czyli hasła do odblokowania zaszyfrowanej zawartości. Zaszyfrowany plik możemy jednak udostępnić wybranym osobom. By to zrobić, trzeba wrócić do okna Atrybuty zaawansowane, wybrać Szczegóły, a następnie dodać tych użytkowników z listy, którzy mają uzyskać dostęp do tego pliku.
Jak zaszyfrować cały dysk z danymi?
Zamiast szyfrować każdy plik osobno, można od razu zabezpieczyć cały dysk komputera wraz z jego zawartością. Najlepiej zrobić to z pomocą wbudowanej w Windows (te same wersje systemu co w przypadku szyfrowania pojedynczych plików) funkcji BitLocker. Z użyciem BitLockera możemy zresztą zabezpieczyć także partycje, jak również dyski zewnętrzne (za pomocą BitLocker To Go), chociażby klucze flash USB. Cała procedura wygląda następująco:
- otwieramy folder Mój komputer w Windows 10 lub Ten komputer w Windows 11,
- następnie najeżdżamy na dysk, który chcemy zaszyfrować, klikamy go prawym przyciskiem myszy i z listy, która się wówczas otworzy wybieramy pozycję Włącz funkcję BitLocker (jeśli nie będzie jej na liście, to znaczy, że nasza wersja systemu jest nieobsługiwana),
- w następnym kroku należy wskazać metodę odblokowywania dysku – najprostsze będzie ustanowienie hasła,
- później należy wybrać lokalizację klucza odzyskiwania, możemy to zrobić w chmurze (konto Microsoft), jako plik lub po prostu wydrukować, to ważna część operacji, jeśli bowiem zapomnimy hasła, a taki klucz odzyskiwania zgubimy, nie dostaniemy się już do własnych plików,
- w kolejnym kroku system poprosi nas o wybór opcji – czy chcemy zaszyfrować cały dysk, czy jedynie obecnie zajęte miejsce, wybór drugiej opcji spowoduje, że proces szyfrowania będzie trwać krócej,
- wskazujemy jeszcze tryb szyfrowania – Nowy najlepiej sprawdzi się dla dysków twardych, które już są w komputerze, z kolei Tryb Zgodności jest optymalny dla dysków przenośnych, które możemy chcieć później podłączyć do komputera z inną wersją Windows.
- na koniec klikamy Dalej, a następnie Rozpocznij szyfrowanie.
Proces szyfrowania dysku, w zależności od tego, jaki jest jego rozmiar i jak wiele plików się na nim znajduje, może trwać od kilku do nawet kilkunastu godzin. W tym czasie powinniśmy zostawić komputer w spokoju i pod żadnym pozorem nie przerywać procedury. To ważne, gdyż np. przerwa w zasilaniu lub przedwczesne wyłączenie komputera może się skończyć skasowaniem plików.
Szyfrowanie dokumentów z pakietu Office
Nawet jeśli nasz system Windows nie obsługuje zaawansowanego szyfrowania plików, podobną i równie przydatną opcję mają wbudowaną pakiety biurowe np. Office w aplikacjach Word, Excel oraz PowerPoint. Jeśli mamy – dajmy na to – jakiś ważny dokument tekstowy sporządzony w Wordzie i nie chcemy, by ktokolwiek niepowołany mógł go przeczytać, możemy go zabezpieczyć hasłem.
W tym celu klikamy menu Plik w otwartym dokumencie, najeżdżamy na pozycję Chroń dokument i z listy, która się otworzy, wybieramy pozycję Szyfruj przy użyciu hasła. Są tam zresztą dostępne inne przydatne opcje, chociażby ograniczenie edycji przez osoby trzecie lub zamknięcie dokumentu przed jakąkolwiek edycją.
W przypadku Excela zamiast pozycji Chroń dokument wyświetli się opcja Ochrona skoroszytu, a w PowerPoincie Ochrona prezentacji. Na końcu operacji z listy wskazujemy hasło i zatwierdzamy. Dokumenty będą zabezpieczone.
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE