Rower elektryczny, nazywany również e-rowerem, to rodzaj pojazdu wspomaganego elektrycznie. W przeciwieństwie do tradycyjnego roweru, który jest zwykle napędzany wyłącznie przez siłę ludzkich mięśni, rower elektryczny jest wyposażony w (umiejscowiony najczęściej w tylnej piaście) silnik elektryczny, który pomaga w pedałowaniu.
Ów napęd wspomagający jest zasilany baterią, która zazwyczaj znajduje się w ramie lub pod siodełkiem. W niektórych modelach cyklista może wybierać, jak bardzo chce korzystać z pomocy silnika, w takich pojazdach istnieją bowiem różne tryby wsparcia, od lekkiego do bardzo silnego. Dzięki temu rower elektryczny jest łatwiejszy w prowadzeniu niż tradycyjny i może być szczególnie przydatny na trasy ze stromymi wzniesieniami lub dla osób, które mają problemy z pedałowaniem z powodu np. ograniczeń wiekowych lub fizycznych.
Jak działa wspomaganie w rowerze elektrycznym?
Zgodnie z prawem i regulacjami UE na terenie wspólnoty nie są dostępne w sprzedaży rowery, w których silnik może sam napędzać pojazd. Dopuszczone są jedynie te modele, w których elektryczny napęd jedynie wspomaga pedałowanie. Ta pomoc polega na tym, że silnik elektryczny zmniejsza opór stawiany przez pedały w taki sposób, że niezależnie od tego, czy jedziemy po prostym, płaskim terenie, czy mocno pod górę, nie musimy wkładać w jazdę niemal żadnego wysiłku. Jeśli jednak chcemy w ogóle jechać, pedałowanie jest konieczne. Krótko mówiąc, gdy kierowca zaczyna pedałować, silnik włącza się automatycznie i pomaga mu w przyspieszeniu, co bardzo ułatwia jazdę. Zwykle działa to automatycznie – im więcej wysiłku chcemy włożyć w jazdę, tym efektywniejsza pomoc silnika.
Czym różni się wyposażenie roweru klasycznego i elektrycznego?
Wyposażenie roweru klasycznego i roweru elektrycznego nieco się różni, ponieważ rowery elektryczne mają dodatkowe elementy, które umożliwiają wspomaganie pedałowania i zasilanie silnika elektrycznego. Niemniej jednak podstawowe elementy wyposażenia są zwykle takie same dla obu typów rowerów.
Wspólne elementy wyposażenia roweru i elektryka to m.in.:
- Rama. To konstrukcja, która łączy pozostałe elementy roweru. Rama roweru elektrycznego może być nieco cięższa niż rama roweru klasycznego, aby pomieścić baterię i silnik elektryczny.
- Koła i opony. Rowery klasyczne i elektryczne są wyposażone w koła i opony o różnych rozmiarach i bieżnikach w zależności od przeznaczenia roweru.
- Hamulce. Rowery klasyczne i elektryczne mają różne rodzaje hamulców, np. hamulce tarczowe lub hamulce szczękowe.
- Przerzutki. Pozwalają na zmianę przełożeń i dostosowanie oporu pedałowania do terenu i siły kierowcy. Niektóre rowery elektryczne są wyposażone w przerzutki automatyczne, co jeszcze dodatkowo ułatwia jazdę. Są na rynku rowery klasyczne z przerzutkami automatycznymi, jednak to rzadkość, w elektrykach są spotykane znacznie częściej.
Elementy wyposażenia charakterystyczne wyłącznie dla roweru elektrycznego to przede wszystkim:
- Bateria. Zwykle zamontowana w ramie lub pod siodełkiem, zasilająca napęd elektryczny i umożliwiająca jazdę na dłuższe dystanse.
- Silnik elektryczny. Zamontowany w pobliżu korb lub w piaście tylnego koła, pomaga kierowcy w pedałowaniu i zwiększa prędkość roweru.
- System sterowania (kontroler). Umożliwia wybór trybu wspomagania pedałowania, pozwala też na nadzór stanu naładowania baterii.
Oprócz tego, rowery elektryczne często są wyposażone w oświetlenie LED (bywa, iż z czujnikiem automatycznego włączania przy słabym oświetleniu słonecznym), klakson i wyświetlacz LCD, który informuje kierowcę o prędkości, dystansie i poziomie naładowania baterii.
Najważniejsze zalety i wady roweru elektrycznego
Oto pięć najważniejszych zalet roweru elektrycznego:
- Łatwiejsza jazda na dłuższych dystansach. Dzięki silnikowi elektrycznemu, który pomaga w pedałowaniu, jazda na rowerze elektrycznym jest łatwiejsza i mniej męcząca niż na tradycyjnym rowerze. To umożliwia pokonywanie większych dystansów i jazdę po bardziej wymagającym terenie.
- Oszczędność czasu. Rower elektryczny może być szybszy od tradycyjnego roweru, dzięki czemu umożliwia zaoszczędzenie czasu podczas codziennych dojazdów do pracy lub szkoły. UE co prawda nakłada ograniczenie prędkości do 25 km/h, jednak większość „zwykłych” rowerzystów jeździ (nawet przy sporym wysiłku) z prędkością między 15 a 20 km/h, więc i tak jest pewien zapas.
- Łatwiejsza jazda dla osób z ograniczeniami fizycznymi. Dla osób, które mają ograniczenia fizyczne lub nie są w stanie pedałować tradycyjnym rowerem, rower elektryczny może być idealnym rozwiązaniem. Silnik elektryczny pomaga w pedałowaniu, dzięki czemu jazda jest łatwiejsza i mniej męcząca.
- Przyjazność dla środowiska. Rowery elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody, ponieważ nie emitują spalin i nie przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza.
- Niskie koszty eksploatacji. Rower elektryczny jest tańszy w eksploatacji niż np. motocykl, ponieważ nie wymaga paliwa, a koszt prądu do przejechania podobnego dystansu jest mniejszy niż paliwa. Koszty naładowania baterii są zwykle niskie, a zasięg jazdy na jednym ładowaniu może wynosić nawet kilkadziesiąt kilometrów.
Do najważniejszych wad rowerów elektrycznych należą:
- Wysoka cena zakupu. Rower elektryczny może być znacznie droższy niż tradycyjny rower. Koszt zależy od jakości i wyposażenia roweru oraz mocy silnika i pojemności baterii. Prosty rower klasyczny można kupić już za ok. 2 tys. zł, te elektryczne zaczynają się od 4 do 5 tys. zł.
- Większa waga. Rowery elektryczne są zwykle cięższe niż tradycyjne rowery, ponieważ mają dodatkowe elementy, takie jak silnik elektryczny i bateria. Waga ta może być problematyczna podczas przenoszenia roweru lub w przypadku konieczności wniesienia go po schodach.
- Konieczność ładowania baterii. Rower elektryczny wymaga regularnego ładowania baterii, co może być uciążliwe. Przy bardzo intensywnym użytkowaniu po kilku latach konieczne może się okazać również wymienienie baterii, co będzie kosztowne.
- Wymagana infrastruktura ładowania. W przypadku dalszych podróży rower elektryczny może wymagać ładowania baterii w podróży. Dlatego potrzebna jest infrastruktura ładowania, tak jak w przypadku samochodów elektrycznych, która nie jest jeszcze powszechnie dostępna we wszystkich miejscach.
- Ograniczenie prędkości maksymalnej do 25 km/h. O ile przy jeździe w mieście nie będzie to zbyt dokuczliwe, gdyż jak wspomniałem w zaletach, zwykle nie przekraczamy tam 20 km/h, to w pustym terenie taka blokada może przeszkadzać.
Elektryki - moda czy trwała tendencja?
Rower elektryczny – czy w ogóle warto się nim zainteresować?
Decyzja o zakupie roweru elektrycznego zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji każdej osoby. Jeśli często jeździmy na rowerze, ale szukamy bardziej wygodnej i efektywnej alternatywy dla tradycyjnego roweru, to rower elektryczny może być dobrym wyborem.
Rower elektryczny może również być – jak już wspomniałem – dobrym rozwiązaniem dla osób, które mają trudności z pedałowaniem z powodu ograniczeń fizycznych lub chcą przemieszczać się po trudnym terenie. Jeśli często korzystamy z samochodu w celu dojazdu do pracy, na uczelnię lub na zakupy, to rower elektryczny może być atrakcyjną alternatywą, pozwalającą na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Trzeba jednak pamiętać, że rower elektryczny jest zwykle droższy niż tradycyjny, wymaga ładowania baterii (co oznacza większe koszty utrzymania).
Tomasz Sławiński
KOMENTARZE (2) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE
RIk