Choć to Nvidia i AMD są powszechnie uważane za najważniejszych producentów kart graficznych, to jeśli chodzi o liczby bezwzględne, największym ich wytwórcą od lat pozostaje Intel. Tyle tylko, że dotychczas były to produkty „zintegrowane” na płytach głównych lub w procesorach CPU, i miały bardzo ograniczoną wydajność. Nikt zatem, kto potrzebował wydajniejszego sprzętu nawet nie rozważał użycia tych grafik w profesjonalnych lub gamingowych zastosowaniach.
Kilka lat temu Intel ogłosił jednak, że zamierza powrócić na rynek gamingowy (który opuścił wiele lat temu) i znów produkować dedykowane GPU dla entuzjastów i najbardziej wymagających użytkowników. To przełom niemal kopernikański, gdyż jeśli Intelowi uda się wyprodukować wydajne karty graficznie, zagrozi faktycznemu duopolowi AMD-Nvidia, co dla użytkowników może oznaczać tak wyczekiwany spadek cen na tym rynku.
Pierwsze karty z rodziny Arc pokazane
Po latach spekulacji, zapowiedzi, wreszcie mamy do czynienia z realnymi konkretami. Intel ma już w końcu gotowe karty graficzne z serii Arc, na początek ujrzymy jednak tylko najsłabsze układy z całej rodziny, kierowane do laptopów modele A300, które do sklepów (w raz z komputerami) trafią już za kilka tygodni. Postęp w stosunku do najwydajniejszych obecnie układów zintegrowanych Intel Iris Xe ma być bardzo wyraźny, wydajność podwoi się. GPU Intel Arc A-Series Intel zbudował w oparciu o całkowicie nową mikroarchitekturę Xe High Performance Graphics, w skrócie Xe HPG, która została zaprojektowana od podstaw, właśnie z myślą o graczach i wymagających twórcach treści.
Pierwsze do gotowych laptopów trafią układy A350M i A370M wyposażone odpowiednio w 6 i 8 rdzeni Xe oraz taką samą liczbę rdzeni do RayTracingu. Karty zostaną wyposażone w 4 GB dedykowanej pamięci GDDR6 pracującej na szynie 64 bit. Nie mamy tu więc do czynienia ze specyfikacją z wysokiej półki, ale pamiętajmy, że to najsłabsze modele w przyszłej ofercie Intela. Już latem mają zostać zaprezentowane układy A550M, A730M oraz A770M, które mają być wyposażone w odpowiednio w 16, 24 i 32 rdzenie Xe i RT, oraz od 8 do nawet 16 GB wbudowanej pamięci GDDR6.
Wydajna gra w 1080p na laptopie?
Zgodnie z zapowiedziami Intela GPU z serii A350M i A370M będą w stanie zaoferować wydajność, która pozwoli na grę w wymagające tytuły w rozdzielczości 1080p, ale póki co na średnich ustawieniach jakości grafiki. Mamy tu zatem do czynienia z układami dla mniej wymagających odbiorców, jednak poprawa w stosunku do obecnych integr będzie wyraźnie odczuwalna. Na osłodę otrzymamy TDP na poziomie 25-50W, co świetnie sprawdzi się w oszczędnych i cienkich notebookach.
Z zapowiedzi producenta wynika też, że wszystkie procesory graficzny Intel Arc, od Intel Arc 3 do Intel Arc 7, będą wspierać DirectX 12 Ultimate oraz nowe technologie dla graczy, takie jak sprzętowo akcelerowany ray tracing, Xe Super Sampling (XeSS). Technologia Intel XeSS, którs będzie oparta na algorytmach sztucznej inteligencji, zostanie wykorzystywana do znacznego zwiększenia wydajności w grach. Docelowo ma pozwolić na uruchamianie gier w rozdzielczości 4K z wydajnością porównywalną z natywną rozdzielczością 1080p. XeSS ma mieć swoją premierę latem tego roku i od razu zostanie zaimplementowane do ok. 20 popularnych gier.
Współpraca z kartami zintegrowanymi
Dużym atutem mobilnych kart graficznych Intel Arc będzie to, że obsługują autorską technologię Intel Deep Link, z pomocą której GPU te będą w stanie współpracować ze zintegrowanymi grafikami Intela, zaszytymi w procesorach CPU, co pozwoli dodatkowo zwiększyć wydajność w grach, tworzeniu treści graficznych i chociażby strumieniowaniu. Producent zapewnia, że z kolei skorzystanie z funkcji Hyper Encode przełoży się na przyspieszenie kodowania wideo nawet o 60%, w porównaniu z samą kartą Iris Xe Graphics.
Zapowiedzi są zatem dość imponujące, wszyscy jesteśmy ciekawi jak te konstrukcje wypadną w pierwszych realnych testach pochodzących od użytkowników.
Źródło: Intel
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE