Piątek , 29 Marzec 2024

Co najchętniej oglądamy w TV i czym kierujemy się przy zakupie telewizora?

   22.11.2021
21 listopada przypadł kolejny Światowy Dzień Telewizji, ustanowiony 25 lat temu przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Dziś telewizja jest jednym z najważniejszych symboli kultury masowej, mającym znaczący wpływ zarówno na nasze życie, jak i zachodzące w społeczeństwie zmiany. Z tej okazji właściciel marki Philips TV & Sound, firma TP Vision zleciła wykonanie badania, w którym zapytano Polaków czym kierują się przy zakupie telewizora oraz co chcą na nim oglądać. Wyniki są bardzo interesujące.
Telewizja jest jednym z najbardziej wpływowych mediów współczesnego świata

Co powoduje, że wybieramy ten a nie inny sprzęt?

Trwałość, stosunek jakości do ceny i wysoka rozdzielczość ekranu to trzy najważniejsze cechy telewizorów, na które zwracają uwagę Polacy, wybierając nowe urządzenie. Dla ponad 92% ankietowanych to trwałość urządzenia jest najważniejsza. Coraz większą uwagę przywiązujemy również do jakości – 91% badanych potwierdza, że ważną cechą telewizora jest korzystny stosunek poniesionego wydatku do jakości urządzenia. Trzecim czynnikiem jest wysoka rozdzielczość ekranu – 88% respondentów oraz dla 87% - jakość dźwięku.

„Wyraźnie widzimy, że wyniki badań są odzwierciedlone w preferencjach zakupowych klientów. Jakość ma coraz większe znaczenie. Samouczące się systemy, wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji jakości obrazu, dzięki czemu jest on bardziej realistyczny i zbliżony do obrazów widzianych na żywo – to technologie, które już dziś wykorzystujemy w naszych telewizorach” powiedział komentując te wyniki Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce, firmy, która zleciła badanie.

Czym się kierujemy przy wyborze telewizora?

Co i z kim oglądamy na domowych ekranach?

Przeciętne polskie gospodarstwo domowe posiada średnio 1,8 telewizora. Oznacza to, ze w większości domów jest już więcej niż jeden odbiornik. Co najchętniej oglądamy, z kim i ile czasu nam to zajmuje? Okazuje się, że mimo zaawansowanych funkcji współczesnych telewizorów, oferujących m.in. dostęp do internetu czy gier, jesteśmy tradycjonalistami. Wśród Polaków wciąż najpopularniejsza jest tradycyjna telewizja (niemal 50% wskazań). Na kolejnym miejscu plasują się platformy streamingowe – takie jak Netflix, czy inne platformy VoD. Filmy, seriale czy programy dokumentalne ogląda za ich pośrednictwem 15% ankietowanych. Z serwisów video, takich jak YouTube, korzysta na telewizorze 12%. Co ciekawe – blisko 8% respondentów wykorzystuje telewizor do słuchania muzyki – co tradycyjnie było do niedawna wyłącznie domeną sprzętu audio.

Większość z nas ogląda TV samotnie (nieco ponad 50% wskazań), a ci, którzy preferują wspólne oglądanie – najchętniej spędzają w ten sposób czas w towarzystwie partnera lub partnerki (84%), a ponad 75% czerpie dużą frajdę ze spędzania czasu przed telewizorem z dziećmi. Na pytanie o to, z kim chętnie oglądają telewizję, więcej niż 73% badanych wskazało ogólnie – rodzinę.

By umilić sobie czas podczas oglądania filmu czy seriali, niemal 36% ankietowanych przygotowuje przekąski i napoje, a około 30% dostosowuje światło w pomieszczeniu do ekranu. Prawie 18% Polaków podczas oglądania nie korzysta ze swojego telefonu – nie odbiera połączeń i nie sprawdza wiadomości. Zaś blisko 43% respondentów deklaruje, że nie potrzebuje żadnych dodatków, aby cieszyć się seansem.

Kiedy najchętniej oglądamy telewizję?

Telewizję oglądamy najchętniej na koniec dnia – przed snem (ponad 50% wskazań) oraz po południu – po powrocie z pracy (prawie 25%). Przed telewizorem spędzamy przeciętnie około 3 godziny i 40 minut dziennie. W grupie w wieku 18 - 29 lat zajmuje to średnio 3 godziny, a osoby starsze - w wieku 60 i 75 lat oglądają telewizję średnio przez ponad 4 godziny dziennie.

Polacy lubią też dyskutować o tym, co obejrzeli. Najczęściej rozmowy toczą się wokół programów informacyjnych – 48%. Na kolejnym miejscu znalazły się transmitowane w telewizji zawody sportowe – wskazało je ponad 28% respondentów. Natomiast o serialach oglądanych na platformach streamingowych debatuje 24% ankietowanych.

O badaniu

Badanie online przeprowadzone przez PanelWizard Direct na reprezentatywnej grupie 1027 osób w wieku od 18 do 75 roku życia w dniach 24-29 września 2020 roku.

Źródło: TP Vision, Philips

 

 

KOMENTARZE (1) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

22 listopada 2021 o 20:22

Rozsądna Dzidzia

Najchętniej nie oglądam TVP. Przy zakupie TV kieruję się rozsądkiem.

Najczęściej czytane