Piątek , 19 Kwiecień 2024

Dron sprawniejszy niż ludzie? Naukowcy ze Szwajcarii właśnie to udowodnili

   27.07.2021
Naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu opracowali algorytm uczenia maszynowego do sterowania dronem quadkopterem, który – jak się okazało - może w sprawności nawigacji i lotu przewyższyć profesjonalnych pilotów wyścigowych dronów. Algorytm skutecznie oblicza „optymalne w czasie trajektorie”, uwzględniając jednocześnie ograniczenia drona.
Sztuczna inteligencja pod wieloma względami już teraz wyprzedza możliwości człowieka

Ktoś mógłby pomyśleć, że to iż komputer radzi sobie lepiej od człowieka jest oczywiste, nie raz spotykaliśmy już sytuacje w których to miało miejsce – system uczenia maszynowego już co najmniej kilka razy pokonywał ludzi w różnych dziedzinach. Tu jednak mieliśmy zupełnie inną sytuację. Profesjonalni operatorzy dronów są fachowcami i ekspertami w pilotażu, i jest to pierwszy przypadek, kiedy autonomiczny system pokonał nie jednego, ale dwóch światowej klasy pilotów dronów jednocześnie.

Eksperymentalne wyścigi dronów

Eksperyment polegał na tym, że naukowcy ze Szwajcarii zorganizowali kursy lotów dronem. Zarówno autonomiczny dron, jak i piloci mogli trenować na torze. Jak się finalnie okazało, sztuczna inteligencja nie tylko była w stanie osiągnąć najszybsze czasy okrążenia na torze testowym, ale także pokonała dwóch profesjonalnych pilotów, i to w każdym punkcie trasy, przy okazji uzyskując znaczne przewagi.

Dopracowywana sztuczna inteligencja

SI użyte w tym przełomowym badaniu wykorzystywało zewnętrzne kamery do śledzenia drogi drona i dokonywania odpowiednich obliczeń. Póki co są jeszcze problemy z wykorzystaniem kamer własnych drona, a jest to niezbędne, aby można było wykonywać inne, bardziej praktyczne zadania. Naukowcy mają nadzieję, że ich praca okaże się przydatna w zastosowaniach takich jak poszukiwanie zaginionych, ratownictwo, inspekcja budynków, oraz oczywiście dostarczanie przesyłek.

Algorytm którego użyto w eksperymencie jest również póki co „wymagający obliczeniowo”. Obecnie dokładne obliczenie optymalnej trajektorii zajmuje komputerowi nawet godzinę przygotowań, co na razie eliminuje to rozwiązanie z użycia "w polu". Z tego powodu piloci nie muszą się obawiać o swoje posady, przynajmniej na razie.

Źródło: Uniwersytet w Zurychu

 

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane