Czwartek , 21 Listopad 2024

Dzwoni ZUS? Uwaga, to może być próba wyłudzenia danych

   27.01.2022
Od kilku dni w sieci pojawiają się informacje, według których cyberprzestępcy podszywają się pod numer 225601600, czyli infolinię ZUS. Sprawa jest poważna, ponieważ jest to faktycznie działająca usługa, której w dodatku nie warto blokować, gdyż Zakład Ubezpieczeń Społecznych faktycznie korzysta z niej do kontaktu z klientami. Należy jednak zachować szczególną ostrożność po odebraniu telefonu.
Cyberprzestępcy podszywają się pod infolinię Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Fot. ZUS

Fałszowanie identyfikatorów dzwoniącego powoli staje się prawdziwą plagą. Cyberprzestępcy są już w stanie podrabiać nie tylko tzw. nadpisy, czyli literowe identyfikatory połączeń przychodzących, ale także same numery telefonów. W efekcie nie jesteśmy w stanie natychmiast sprawdzić, kto faktycznie do nas dzwoni lub wysyła SMS-y. Co gorsza, jeśli na ekranie telefonu wyświetla się numer lub nazwa instytucji, którą znamy, niejako z automatu ufamy takiemu rozmówcy i jesteśmy skłonni do przekazania nawet najbardziej poufnych danych. To niestety błąd.

W przypadku podszycia się pod infolinię ZUS, oszuści udają urzędników i próbują wyłudzać dane swoich ofiar. Oficjalne ostrzeżenie w tej sprawie wydał zarówno resort cyfryzacji przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jak i Komisja Nadzoru Finansowego, oraz oczywiście sam ZUS.

Cyberprzestępcy fałszują także numery telefonów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych już kilka dni temu opublikował specjalny komunikat na Twitterze, w którym zwraca uwagę czego nie należy robić przez telefon: „Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Bądź ostrożny! Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować. Nie podawaj dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS”. Mimo to cały czas są osoby, które dają się nabierać na ten proceder.

 

 

Sprawa infolinii ZUS jest o tyle skomplikowana, że większość innych numerów (np. infolinie bankowe) można po prostu zlekceważyć lub zablokować bez konsekwencji. Tu jednak byłoby to ryzykowne, gdyż zdarza się, ze Zakład kontaktuje się z ubezpieczonymi telefonicznie w sprawie komisji lekarskich, czy badań potrzebnych do uzyskania L4, jeśli to przegapimy możemy nie dostać należnych pieniędzy. Na szczęście połączenie z prawdziwego ZUS-u da się łatwo odróżnić od naciągaczy.

Infolinia ZUS przekazuje a nie zbiera informacje

To co odróżnia oszustów od prawdziwej usługi to fakt, że próbują oni wyłudzać dane, najczęściej dane logowania do konta w systemie PUE, natomiast rzeczywista infolinia jedynie informuje o terminach badań, czy konieczności uzupełnienia dokumentów w oddziale. Nigdy nie zażąda od nas jakichkolwiek danych logowania. Jeśli więc ktoś próbuje uzyskać od nas dane takie jak loginy, hasła do kont od razu zakończmy połączenie.

Żródło: KPRM

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane