Fałszowanie identyfikatorów dzwoniącego powoli staje się prawdziwą plagą. Cyberprzestępcy są już w stanie podrabiać nie tylko tzw. nadpisy, czyli literowe identyfikatory połączeń przychodzących, ale także same numery telefonów. W efekcie nie jesteśmy w stanie natychmiast sprawdzić, kto faktycznie do nas dzwoni lub wysyła SMS-y. Co gorsza, jeśli na ekranie telefonu wyświetla się numer lub nazwa instytucji, którą znamy, niejako z automatu ufamy takiemu rozmówcy i jesteśmy skłonni do przekazania nawet najbardziej poufnych danych. To niestety błąd.
W przypadku podszycia się pod infolinię ZUS, oszuści udają urzędników i próbują wyłudzać dane swoich ofiar. Oficjalne ostrzeżenie w tej sprawie wydał zarówno resort cyfryzacji przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jak i Komisja Nadzoru Finansowego, oraz oczywiście sam ZUS.
Cyberprzestępcy fałszują także numery telefonów
Zakład Ubezpieczeń Społecznych już kilka dni temu opublikował specjalny komunikat na Twitterze, w którym zwraca uwagę czego nie należy robić przez telefon: „Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Bądź ostrożny! Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować. Nie podawaj dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS”. Mimo to cały czas są osoby, które dają się nabierać na ten proceder.
❗Bądźmy ostrożni i uczulajmy rodzinę i przyjaciół❗ https://t.co/pYu9njEAM9
— CYFRYZACJA KPRM (@CyfryzacjaKPRM) January 20, 2022
Sprawa infolinii ZUS jest o tyle skomplikowana, że większość innych numerów (np. infolinie bankowe) można po prostu zlekceważyć lub zablokować bez konsekwencji. Tu jednak byłoby to ryzykowne, gdyż zdarza się, ze Zakład kontaktuje się z ubezpieczonymi telefonicznie w sprawie komisji lekarskich, czy badań potrzebnych do uzyskania L4, jeśli to przegapimy możemy nie dostać należnych pieniędzy. Na szczęście połączenie z prawdziwego ZUS-u da się łatwo odróżnić od naciągaczy.
Infolinia ZUS przekazuje a nie zbiera informacje
To co odróżnia oszustów od prawdziwej usługi to fakt, że próbują oni wyłudzać dane, najczęściej dane logowania do konta w systemie PUE, natomiast rzeczywista infolinia jedynie informuje o terminach badań, czy konieczności uzupełnienia dokumentów w oddziale. Nigdy nie zażąda od nas jakichkolwiek danych logowania. Jeśli więc ktoś próbuje uzyskać od nas dane takie jak loginy, hasła do kont od razu zakończmy połączenie.
Żródło: KPRM
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE