Wprowadzane stopniowo rozwiÄ…zanie – jak czytamy w doniesieniach medialnych – ma na celu prócz „poprawy doÅ›wiadczeÅ„ zakupowych” zapewnienie sklepom dostÄ™pu do szerszego zakresu danych pozyskanych od użytkowników kart. DziÄ™ki temu przedsiÄ™biorstwa te bÄ™dÄ… mogÅ‚y – przynajmniej w teorii – lepiej dostosować swoje oferty i usÅ‚ugi do potrzeb i preferencji klientów. Ale czy klienci mogÄ… siÄ™ czuć bezpieczni? A co z prywatnoÅ›ciÄ…?
Płatności kartą po nowemu?
W nowym rozwiÄ…zaniu prym wieść bÄ™dÄ… – innowacyjne – jak sama korporacja twierdzi – "tokeny danych", które majÄ… zmienić to, jak przebiegajÄ… nasze zakupy, umożliwiajÄ…c firmie Visa przekazywanie (w czasie rzeczywistym) naszych danych transakcyjnych sprzedawcom, a wszystko to w zamian za dość mgliste „lepsze dostosowane oferty”. Krótko mówiÄ…c, sklepy, w których bÄ™dziemy robić zakupy, dostanÄ… jeszcze wiÄ™cej niż dziÅ› informacji na nasz temat.
PomysÅ‚ ten zaprezentowany zostaÅ‚ po raz pierwszy podczas Visa Payments Forum w San Francisco, ma być już wkrótce kluczowym elementem strategii firmy, majÄ…cej na celu adaptacjÄ™ do dynamicznie zmieniajÄ…cego siÄ™ Å›rodowiska cyfrowego i utrzymanie konkurencyjnoÅ›ci nie tylko wobec tradycyjnych konkurentów, jak Mastercard, ale również w stosunku do rosnÄ…cych w siÅ‚Ä™ firm fintech.
Tokeny danych przekazywane podczas transakcji
Tokeny, o których tu mowa, bÄ™dÄ… umożliwiaÅ‚y firmom uzyskiwanie zgody klientów na dostÄ™p do informacji generowanych w czasie rzeczywistym przez algorytmy sztucznej inteligencji, oparte na ich danych transakcyjnych. Ponadto Visa ma niejako przy okazji rozwinąć gamÄ™ cyfrowych rozwiÄ…zaÅ„ pÅ‚atniczych, w tym nowatorskÄ… usÅ‚ugÄ™ klucza dostÄ™pu, która, wykorzystujÄ…c biometryczne metody uwierzytelniania, zabezpieczy transakcje online. A co uzyska klient?
W zasadzie niewiele na ten temat wiadomo. Jak miaÅ‚oby w praktyce wyglÄ…dać „wzbogacenie doÅ›wiadczeÅ„ zakupowych”, nie wiemy. Część analityków, nawet z wewnÄ…trz Visa sugeruje wrÄ™cz, że zwykli klienci nie zauważą wiÄ™kszych zmian. Pozwala to postawić tezÄ™, że jednak bardziej może tu chodzić o relacje Visa – sprzedawcy.
Co z prywatnością danych?
Na tym etapie wiemy, że każdy klient Visa, bÄ™dzie mógÅ‚ z poziomu aplikacji bankowej zablokować przesyÅ‚anie danych sklepom. Choć nie zostaÅ‚o to nigdzie powiedziane wprost, może to sugerować, że „usÅ‚uga” bÄ™dzie domyÅ›lnie wÅ‚Ä…czona i dopiero nasze dziaÅ‚anie może to odwrócić. Część użytkowników zapewne w ogóle siÄ™ nie zorientuje, że korzysta z podobnego systemu i trudno siÄ™ oprzeć wrażeniu, że na to liczÄ… korporacje w podobnych przypadkach. Nie wiemy, jakie dokÅ‚adnie dane bÄ™dÄ… otrzymywaÅ‚y sklepy, możemy jednak podejrzewać, iż nie zostanÄ… one udostÄ™pnione za darmo.
Pilotaż nowego systemu rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Tomasz Sławiński
ŹródÅ‚o: Bloomberg
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE