O ambitnych planach obu firm wiemy, gdyż Mozilla ujawniÅ‚a je na wÅ‚asnym na blogu: „Przez ostatnie kilka miesiÄ™cy pracowaliÅ›my z zespoÅ‚em Meta (dawniej Facebook) nad nowÄ… propozycjÄ…, która ma na celu umożliwienie pomiaru konwersji – lub atrybucji – dla reklam o nazwie Interoperable Private Attribution, lub IPA”. Projekt ma na celu umożliwienie reklamodawcom pomiaru skutecznoÅ›ci reklam internetowych, przy jednoczesnym wiÄ™kszym poszanowaniu prywatnoÅ›ci niż istniejÄ…ce reklamy internetowe.
Reklamy które nie narażą na szwank prywatnoÅ›ci internautów?
PodstawowÄ… koncepcjÄ…, jak wyjaÅ›niono w wersji roboczej propozycji , jest zastÄ…pienie raportów dotyczÄ…cych reklam wedÅ‚ug akcji (np. przeglÄ…darka wysyÅ‚ajÄ…ca dane do grupy reklam po klikniÄ™ciu reklamy) raportami zbiorczymi dla partii zdarzeÅ„. Witryny internetowe mogÅ‚yby tworzyć „klucz dopasowania” powiÄ…zany z kontem użytkownika lub urzÄ…dzeniem. Nowe rozwiÄ…zanie wyposażone zostanie też w kilka funkcji majÄ…cych na celu utrudnienie każdemu (w tym firmom lub reklamodawcom zbierajÄ…cym dane) identyfikacji osób wchodzÄ…cych w interakcjÄ™ z reklamami. CaÅ‚ość jest w zaÅ‚ożeniach podobna do Prio, czyli technologii opracowanej przez MozillÄ™ kilka lat temu w celu analizy sposobu, w jaki ludzie korzystajÄ… z Firefoksa.
ZaskakujÄ…ce partnerstwo
Choć propozycja wydaje siÄ™ ciekawa i potrzebna, nowe partnerstwo jest raczej zaskakujÄ…ce. Mozilla nie dalej jak zeszÅ‚ym miesiÄ…cu rozpoczęła nawet badanie próbne, które miaÅ‚o na celu okreÅ›lenie, w jaki sposób Meta/Facebook używa elementów Å›ledzÄ…cych w sieci do rejestrowania aktywnoÅ›ci użytkowników internetu. Firma ujawniÅ‚a wtedy, że ​​celem badania byÅ‚o „poinformowanie o tym, gdzie Facebook CiÄ™ Å›ledzi i jakie informacje zbiera”. Mozilla wielokrotnie wypowiadaÅ‚a siÄ™ przeciwko Facebookowi, rok temu zaczęła nawet publikować reklamy na platformach Meta, które zwracaÅ‚y uwagÄ™ na niepokojÄ…ce możliwoÅ›ci tej firmy w zakresie kierowania reklam.
Najwyraźniej coÅ› siÄ™ zmieniÅ‚o, bowiem teraz Mozilla podaje, że razem z MetÄ… przedstawiÅ‚a już swój pomysÅ‚ organizacji PATCG, która jest częściÄ… grupy W3C zajmujÄ…cej siÄ™ reklamami i ich bezpieczeÅ„stwem. Nowy system nie jest jeszcze finalnie gotowy i z pewnoÅ›ciÄ… wymaga dopracowania, jednak sam kierunek zmian wyglÄ…da interesujÄ…co, zwÅ‚aszcza jeÅ›li faktycznie wpÅ‚ynie ma poprawÄ™ naszej prywatnoÅ›ci w sieci nie wywracajÄ…c przy tym caÅ‚ego rynku reklamowego.
ŹródÅ‚o: Mozilla/XDA Developers
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE