Czwartek , 02 Maj 2024

Praca w Metaverse będzie bardziej stresująca niż w realnym świecie?

   21.06.2022
Koncern Meta, czyli właściciele Facebooka od lat pracują nad rozwojem wirtualnej rzeczywistości nie tylko jako miejsca rozrywki, ale zupełnie nowego środowiska pracy. Miałoby być ono wolne od rozpraszających bodźców, przez co bardziej efektywne. Okazuje się jednak, iż badania naukowe na razie tego nie potwierdzają. Praca w wirtualnej rzeczywistości jest w tej chwili nie tylko bardziej przytłaczająca i frustrująca, ale też znacznie mniej efektywna, niż wcześniej sądzono.
Wirtualna rzeczywistość na razie nie poprawi efektywności pracy. Fot. Unsplash

Grupa naukowców z amerykaÅ„skich uniwersytetów i Microsoft Research przeprowadziÅ‚a ciekawe badania, w których postanowiono sprawdzić jak praca w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci przekÅ‚ada siÄ™ na efekty. Uczestnikami eksperymentu zostali pracownicy lub badacze z tychże uczelni (w sumie ok. 18 osób). W trakcie jego trwania musieli oni przez caÅ‚y tydzieÅ„ wykonywać wszelkie czynnoÅ›ci zwiÄ…zane z zawodowymi obowiÄ…zkami za poÅ›rednictwem urzÄ…dzeÅ„ VR. Wyniki okazaÅ‚y siÄ™ bardzo zaskakujÄ…ce.

Praca w goglach VR

BiorÄ…cych udziaÅ‚ w eksperymencie poproszono o pracÄ™ przy użyciu Pulpitu zdalnego Chrome, czyli istniejÄ…cej technologii umożliwiajÄ…cej zdalny dostÄ™p do komputera. Gogle wirtualnej rzeczywistoÅ›ci jakich używali do tego celu to Oculus Quest 2 (firmy Meta) z zestawem sÅ‚uchawkowym VR, dziÄ™ki któremu uczestnicy mogli korzystać z funkcji Å›ledzenia dÅ‚oni za pomocÄ… fizycznej klawiatury.

ChcÄ…c zapewnić „normalne” warunki podczas eksperymentu nie zdecydowano siÄ™ na używanie najdroższego i najbardziej zaawansowanego sprzÄ™tu VR jaki jest obecnie dostÄ™pny, przyjmujÄ…c zaÅ‚ożenie, że wiÄ™kszoÅ›ci użytkowników i tek nie byÅ‚oby na niego stać. Zamiast tego wykorzystano sprzÄ™t Å›redniej klasy, jako ten, na który wiÄ™cej osób bÄ™dzie sobie mogÅ‚o pozwolić w realnej rzeczywistoÅ›ci.

Część testerów zrezygnowaÅ‚a jeszcze przed eksperymentem

Szybko okazaÅ‚o siÄ™, że już sama faza wstÄ™pna eksperymentu jest bardzo trudna. Jeszcze zanim badacze przeszli do wiÄ™kszoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwych testów, wÅ›ród uczestników już wzrósÅ‚ poziom czegoÅ›, co nazwano „chorobÄ… symulatorowÄ…” a dwójka badanych uczestników zrezygnowaÅ‚a z udziaÅ‚u w testach już pierwszego dnia z powodu narastajÄ…cych nudnoÅ›ci, migreny i… lÄ™ku.

Ci, którzy zdecydowali siÄ™ zostać, musieli pracować przez osiem godzin dziennie, z 45 minutami przerwy na regeneracjÄ™ siÅ‚ i zjedzenie posiÅ‚ku. Każdy z uczestników oceniÅ‚ nastÄ™pnie swoje doÅ›wiadczenie w pracy w VR w porównaniu z pracÄ… w Å›rodowisku fizycznym. Okazuje siÄ™, że znaczna część badanych zadeklarowaÅ‚a, że ich obciążenie zadaniami wzrosÅ‚o Å›rednio o 35%. Za to jeszcze mocniej, bowiem o 42% wzrósÅ‚ poziom frustracji, a niepokój o 19%.

Miał być wzrost wydajności a przyszła gorsza kondycja psychiczna, frustracja i lęki

W sumie stwierdzono, że samopoczucie psychiczne uczestników używajÄ…cych do pracy gogli VR pogorszyÅ‚o siÄ™ Å›rednio o 20% wzglÄ™dem pracy w tradycyjny sposób. Co gorsza podobnie sÅ‚abo wypadÅ‚y wrażenia fizyczne: zmÄ™czenie oczu wzrosÅ‚o o 48. Sami pracownicy ocenili spadek wÅ‚asnej produktywnoÅ›ci na 16%.

Dużo pracy przed twórcami wirtualnego Å›wiata

Generalnie wyniki badaÅ„ nie sÄ… póki co zbyt zachÄ™cajÄ…ce. Można jednak przyjąć zaÅ‚ożenie, że na ten moment wynika to bardziej z niedostatków technicznych samej technologii wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, niż wady pomysÅ‚u Metaverse. Użytkownicy eksperymentu mówili na przykÅ‚ad, że przeszkadzaÅ‚a im niska jakość dźwiÄ™ku w zestawach sÅ‚uchawkowych, co by tÄ™ tezÄ™ potwierdzaÅ‚o. PojawiaÅ‚y siÄ™ też jednak narzekania na samotność w czasie pracy, co jest problemem innego rodzaju. Być może w bardziej opracowanych systemach VR oferujÄ…cych pracÄ™ grupowÄ… uda siÄ™ ten problem w przyszÅ‚oÅ›ci wyeliminować.

ŹródÅ‚o: PC World

 

KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE

Najczęściej czytane