Jako konsumenci bardzo lubimy promocje. Dotyczy to zwÅ‚aszcza elektroniki, która normalnie jest zazwyczaj relatywnie droga a upusty pozwalajÄ… zdobyć upragniony, wczeÅ›niej nieosiÄ…galny sprzÄ™t. Wielu krajach polowanie na okazje staÅ‚o siÄ™ wrÄ™cz sportem konsumenckim. Niekiedy rabaty sÄ… bardzo atrakcyjne, ale zdarza siÄ™ też, że promocje sÄ… caÅ‚kowicie fikcyjne. Proceder ten polega na tym, że przed samÄ… wyprzedażą cena jest drastycznie i sztucznie zawyżana, a w dzieÅ„ promocji spada o kilkadziesiÄ…t procent, ale i tak oczywiÅ›cie nie osiÄ…ga poziomu sprzed przeceny. W efekcie klient myÅ›lÄ…c, że kupuje towar promocyjny, wydaje na niego wiÄ™cej niż musiaÅ‚by to zrobić przed takÄ… sfingowanÄ… przecenÄ….
UOKiK widzi problem „lewych” przecen
Najwyraźniej problem z wadliwymi przecenami dostrzegÅ‚ UrzÄ…d Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przygotowano tam bowiem projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez UrzÄ…d dokument zawiera kilka przepisów, które majÄ… ukrócić nieetyczne praktyki sprzedawców. Prócz ogólnych zapisów, które nakÅ‚adajÄ… na sprzedawców obowiÄ…zek dokÅ‚adnego poinformowania klienta, czy towar sprzedaje osoba fizyczna, czy podmiot prawny, nowe regulacje miaÅ‚yby zawierać dokÅ‚adne przepisy dotyczÄ…ce promocji.
30 dni „historii cen”
W przygotowanym i opublikowanym projekcie pojawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…ca propozycja zapisu: „w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usÅ‚ugi uwidacznia siÄ™ obok informacji o obniżonej cenie również informacjÄ™ o najniższej cenie tego towaru lub usÅ‚ugi, jaka obowiÄ…zywaÅ‚a w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”. Gdyby taki przepis wszedÅ‚ w życie, sprzedawcy nie mogliby umieszczać fikcyjnych cen obowiÄ…zujÄ…cych rzekomo bezpoÅ›rednio przed przecenami. Musieliby pokazywać klientom caÅ‚Ä… historiÄ™ cen w ciÄ…gu 30 dni przed momentem sprzedaży.
WÄ…tpliwoÅ›ci budzi tu póki co dość krótki termin „historii cen”. Czy rzeczywiÅ›cie 30-dniowy wystarczy na zapewnienie rzetelnej informacji kupujÄ…cym? Niektóre podmioty sprzedajÄ…ce mogÅ‚yby po prostu podnieść cenÄ™ wczeÅ›niej. Jest to jednak bardzo wstÄ™pny projekt, wiele siÄ™ w nim może zmienić. JeÅ›li wejdzie w życie może siÄ™ przyczynić do poprawy sytuacji, a z sieci być może zniknie okreÅ›lenie Fake Friday, które obecnie towarzyszy najpopularniejszemu dniu lipnych promocji.
ŹródÅ‚o: Benchmark, UOKiK
KOMENTARZE (0) SKOMENTUJ ZOBACZ WSZYSTKIE